Udbetaling af indefrosne feriepenge

Hvad betyder det, at nogle af de indefrosne feriepenge bliver udbetalt?

Mandag den 15. juni vågnede vi op til beskeden om, at vi får tre ugers indefrosne feriepenge udbetalt. Men hvad betyder det egentlig?

Din planlagte ferie bliver ikke ændret

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at aftalen ikke påvirker din planlagte sommerferie. Hvis du – som de fleste af FOA 1’s medlemmer – har ferie med løn, så har du stadig det. Nøjagtig som det hele tiden har været planlagt.

Det er ekstra penge oveni

De tre ugers feriepenge, som politikerne netop har besluttet at udbetale, er nogle feriepenge du ellers skulle have haft udbetalt, når du går på pension. Alle lønmodtagere har nemlig fem ugers feriepenge indefrosset, som det var meningen, at de skulle have udbetalt ved pensionsalderen. Men de tre uger bliver altså i stedet udbetalt i år.

Hvorfor og hvornår får vi feriepengene?

Vi får pengene i år i stedet for ved pensionsalderen, fordi politikerne gerne vil skubbe gang i økonomien igen. De håber altså, at du og alle andre vil gå ud og bruge pengene på fx at invitere familien på restaurant eller i sommerland, så der igen kommer arbejdspladser i de brancher, som har lidt mest under coronakrisen. Pengene bliver udbetalt senest i oktober og måske før da.

Hvorfor var mine feriepenge overhovedet indefrosset?

Dengang i tidernes morgen, hvor vi begyndte på arbejdsmarkedet, fik vi ikke feriepenge/løn under ferien, før vi havde optjent det. Der gik sådan cirka halvandet år, før vi kunne holde ferie med løn. Vi har altså plejet at skulle optjene et helt års ferie, før vi kunne begynde at bruge af ferien. For et par år siden besluttede man at lave det system om, så man kan bruge af sin ferie løbende, mens man optjener den. I overgangen fra optjeningssystemet til samtidighedssystemet ville man som udgangspunkt have 10 ugers ferie; 5 uger fra året før plus de 5 uger man løbende optjente det år. Så politikerne besluttede, primært efter ønske fra arbejdsgiverne, at indefryse pengene. Men nu, hvor coronakrisen har sat hjulene næsten i stå, er der brug for, at hjulene bliver skubbet i gang igen. Og derfor har politikerne nu besluttet at udbetale tre af de fem ugers indefrosne feriepenge.

Er det alle lønmodtagere, der får indefrosne feriepenge udbetalt?

Næsten! Hvis du var/er lønmodtager i perioden 1. september 2019 til 31. august 2020, så har du indefrosne feriepenge som kommer til udbetaling. Det gælder også, hvis du arbejder på nedsat tid. Hvis du er helt ny på arbejdsmarkedet, så har du ikke feriepenge indefrosset.

Er du i tvivl, er du altid velkommen til at ringe til FOA 1.