Portøruddannelse på vej

Efter sejt arbejde og en lang proces ser det ud til, at portøruddannelsen er på vej. FOA 1 glæder sig.

Den 8.februar afholdes bestyrelsesmøde i Danske regioner. Et afgørende møde, hvor det ser ud til, at alle bliver enige om at sende en ansøgning til undervisningsministeriet om etablering af portøruddannelsen.

Det har krævet hårdt arbejde, mange møder og stakkevis af dokumenter, men nu ser det endelig ud til at portøruddannelsen er ved at falde på plads. FOA 1 har hele vejen igennem støttet og bidraget i processen.

Har banket døre ned

”Det faglige udvalg for portører har arbejdet benhårdt med det her, og indefra afdelingen har vi rendt forhandlerne på dørene for at få det bedst mulige resultat”, siger Klaus Halle Gerschanoff, faglig sekretær i FOA 1.

I slutningen af 2017 kom en positiv tilbagemelding fra Danske Regioner om etableringen af en erhvervsuddannelse, der omfatter portørarbejdsområdet.

FOA 1s faglige udvalg for portører har hele vejen igennem bidraget med input til forhandlerne og leveret de nødvendige fakta. Nu ser det ud til at parterne endelig er ved at blive enige.

Det er tidligere nedsat en arbejdsgruppe, som arbejder med uddannelsen. Den består af repræsentanter fra FOA, Lotte Meilstrup, Karina Find og Danske Regioner, Anne-Dorte Sørensen og Carsten Holmer og en Projektstyregruppe med FOA, Karen Stæhr og Per Lange og Danske regioner, Signe Friberg og Thomas Jensen.