2020 - Et år med fusion og corona

2020 har i FOA Esbjerg været præget af Covid-19 og fusionen med FOA Varde

Der er en tid for alting. Og 1. januar er tiden kommet til at sige farvel til det vi i mange år har kendt som FOA Esbjerg. Den dag lukker lokalafdelingen, men kun for samme dag at sige velkommen til FOA Vest, som er en fusion af FOA Esbjerg og FOA Varde. Gennem hele 2020 er der blevet arbejdet på at få de to afdelinger fusioneret, og i september måned blev fusionen endeligt vedtaget på generalforsamlingerne i de to afdelinger. Vi siger hjerteligt velkommen til vores kolleger fra FOA Varde, og vi glæder os til at kunne give jer medlemmer en endnu bedre service i det ny FOA Vest, som dækker Billund, Esbjerg, Fanø, Varde og Vejen kommuner. Det er således også det sidste nyhedsbrev fra FOA Esbjerg, du læser nu.

2020 har i det hele taget været et specielt år – ikke blot på grund af fusionen med FOA Varde, men pandemien med Covid-19 har sat dybe spor i årets løb. Alle har løbet ekstra stærkt – med håndsprit og mundbind  -  for at løse deres opgaver på en forsvarlig måde, vagtplaner er blevet ændret, arrangementer er blevet aflyst, og der har været en uvished om, hvordan hele situationen skal tackles med hensyn til restriktioner, brug af værnemidler og hvornår man skal lade sig teste – Men det er jo desværre også en helt ny og alvorlig situation, og vi håber på en snarlig vaccine.

OK 21-forhandlingerne er også gået i gang. FOA kæmper for blandt andet et generelt lønløft i kroner i stedet for procent, så skal vi have løftet de ufaglærte op til at blive faglærte, og der skal ryddes op i arbejdstidsreglerne, så de bliver lettere at forstå og forholde sig til – Det er blot nogle af FOAs hovedkrav til forhandlingerne. Og det er vigtigt at melde sig ind i en rigtig fagforening senest 1. januar 2021 – Gør du det, så er du sikret ret til konfliktstøtte fra din fagforening, hvis forhandlingerne bryder sammen.

Oven i fusion, Covid-19 pandemi og OK 21 skal vi også huske at nyde julens glæder, selvom den også bliver med restriktioner i år, hvor vi skal passe på hinanden ved at holde afstand. Jeg vil ønske alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Med julehilsner

Susanne Johannsen, Afdelingsformand