FOAs medlemmer får hvad de har krav på

FOA har besluttet, at de medlemmer, der berøres af afgørelsen i Arbejdsmarkedets Ankenævn om manglende udbetaling af efterløn, fordi de også har modtaget feriepenge i samme periode, nu hurtigst muligt får deres penge.

Arbejdsmarkedets Ankenævn har nu afgjort, at medlemmerne i perioden 2004 og 2005 har været berettiget til både at få udbetalt feriepenge og få efterløn på samme tid

"Arbejdsmarkedets Ankenævn har truffet en klar afgørelse i sagen. Medlemmerne har ret til deres penge, og dem får de nu. Der er ingen tvivl om, at regningen i sidste ende hører hjemme på beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksens bord. Men medlemmerne bør aldrig være gidsler i et uværdigt politisk spil, hvor forskellige myndigheder strides om regningen. Derfor får medlemmerne pengene så hurtigt, som det er praktisk muligt," siger forbundsformand Dennis Kristensen, FOA - Fag og Arbejde

FOA er ikke i tvivl om, at både det politiske og juridiske ansvar for den forkerte administration hører hjemme hos beskæftigelsesministeren.

"Det grænser til en skandale, at han gennem sin pressesekretær kan slippe af sted med at sige, at sagen må afgøres mellem direktoratet og a-kasserne," mener Dennis Kristensen.

"Claus Hjort Frederiksen har det politiske ansvar for både den sjuskede lovgivning, der blev gennemført, og for Arbejdsdirektoratet. Samme Arbejdsdirektorat har hele vejen igennem godkendt a-kassernes fremgangsmåde. Arbejdsdirektoratet er både vejledningsmyndighed, tilsynsmyndighed og første klageinstans for a-kasserne. Vi har i a-kasserne gjort som ønsket af Arbejdsdirektoratet. Derfor er det helt enkelt usselt, hvis man nu i ministerium og direktorat forsøger at løbe fra sit ansvar," siger Dennis Kristensen.

Medlemmer af FOAs a-kasse, der er omfattet af den nye afgørelse, vil nu alle få deres sag genoptaget med henblik på en individuel rådgivning efter de nye retningslinier. FOAs a-kasse forventer at sende checks for et tocifret millionbeløb til de berørte medlemmer.
"Når der foreligger en afgørelse fra en anerkendt ankeinstans, så retter vi os efter den. Medlemmerne får deres tilgodehavender. Til Claus Hjort Frederiksen er der i dag kun et at sige, såfremt han fortsat vil løbe fra sit ansvar: Vi ses i retten," siger Dennis Kristensen.

Nyheden er en pressemeddelelse udsendt d. 6. september 2006.

Redigeret af: Per Sommer

Lagt på den 13.09.2006