FOA: Ministeren kører om hjørner med os

FOA udsender i dag de første breve til sine efterlønsmodtagere, hvoraf det fremgår, at forbundsmedlemmer, der er gået på efterløn i perioden 2004 og 2005, vil være berettiget til med tilbagevirkende kraft at vælge at modtage både feriepenge og efterløn. Forudsætningen er, at de ikke tidligere er blevet informeret om mulighederne.

Dermed respekterer FOA i modsætning til beskæftigelsesministeren de otte uger gamle afgørelser, der er truffet i Arbejdsmarkedets Ankenævn. Det er Arbejdsmarkeds Ankenævn, som beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen forleden højst usædvanligt anlagde retssag imod.

Det forventes, at der vil gå cirka tre måneder, før alle berørte forbundsmedlemmer i FOA har fået deres tilgodehavender. Det skyldes, at alle medlemmer i følge loven har krav på individuel vejledning om sagen.

"Jeg håber, udbetalingerne kan finde sted hurtigt. Men det er flere tusinde gange individuel vejledning, vi skal håndtere, så jeg håber, at medlemmerne har den nødvendige tålmodighed," siger forbundsformand Dennis Kristensen.

I FOA er det mere end 5.000 medlemmer, der er berørt af sagen. Det vil således være et tocifret millionbeløb, som FOAs forbundskasse lægger ud. FOA forventer, at pengene vender tilbage, når den højest usædvanlige retssag mellem ministeren og ministerens eget ankenævn er afsluttet.

"Ministeren løber om hjørner med os - og ikke bare med os, men også med efterlønsmodtagere, a-kasserne og Folketinget. De berørte efterlønsmodtagere er nu regulære gidsler i ministerens politiske spil. Det er lusket, når enhver kan se, at ministeren har ansvaret for både det såkaldte hul i loven og den efterfølgende fortielse herom," siger Dennis Kristensen

"Efterlønssagen er kompliceret, men det kan i virkeligheden skæres ned til en ganske enkel problemstilling: Efterlønsmodtagere havde i en periode retten til at undgå modregning af feriepenge i efterlønnen, hvis de ventede med at hæve feriepengene til efter ferieåret. Men den lovændring skulle de efter ministerens opfattelse selv opdage. Skal ministerens princip - Find selv ud af det eller bliv snydt - være virkeligheden i dagens Danmark? Det mener FOA ikke."

"Nu skal vi igennem en lang, kompliceret og tidrøvende retssag, hvor det eneste sikre formentlig er, at afgørelsen først kommer efter næste folketingsvalg. Det er regulær mangel på moral, når ministeriet ikke vil stå ved sin bommert," mener Dennis Kristensen.