Hængselvrider

Foto: Niels Åge Skovbo

Hængselvrider retter døre op

Når rådhusets døre hænger, retter rådhusbetjenten Richard Pedersen dem op med hængselvrideren.

Hvad er det?
Det er en hængselvrider. Jeg bruger den til at rette rådhusets gamle, skæve døre op med. Værktøjet er fladt og har et hul i hver af enderne på henholdsvis 17 og 22 millimeter med en slids i midten, så den kan gå helt ned i bunden omkring hængslerne i de to størrelser. Det gør, at man kan bukke hele hængslet opad.

Skal dørene af først?
Ved de lidt mindre døre tager jeg dørene af og retter hængslerne et efter et. De tungeste døre er vi to om. Vi har otte yderdøre, og de største vejer vel mellem 70 og 100 kg. De er op til to meter høje og mindst en meter i bredden og har hver op til fire hængsler. Det er nemmest at rette dem op, mens døren sidder på hængslerne.

Hvordan rammer du rigtigt?
Vi retter efter øjemål. Til tider rammer vi med det samme. Men et øjemål kan godt drille lidt. Så må vi til at finjustere. Det er især de meget gamle og slidte hængsler, der kan drille meget. De kan også risikere at flække i hunnen, hvor hannen (noten) går i. Så må vi købe et nyt hængsel og sætte det i.

Facebook: Del dit værktøj på i Teknik-Service-gruppen!
(hvis du ikke er medlem af gruppen endnu, skal du blot anmode om at blive det)