Ungdomsarbejdsløshed: Jobsøgning

Foto: Colourbox

Det mener FOA: Vi har ikke råd til at miste de unge

Ungdomsarbejdsløsheden er en skamplet på vores velfærdssamfund. Vi skylder de unge en god start og en plads på arbejdsmarkedet – og vi kommer til at betale for det, hvis vi ikke evner det.

Forestil dig at tage en uddannelse og drømme om hvordan du kan bruge dine ny-erhvervede værktøjer og den nye viden i dit første job. Og forestil dig så hvordan det føles efter at have søgt forgæves i 9 måneder. Nedslående, ikke?

Det er fx virkeligheden for Kristina, uddannet social og sundhedsassistent - og det er virkeligheden for alt, alt for mange unge i dag.

I FOA mener vi, at vi bør kunne favne de unge, der har valgt at uddanne sig for at kunne tage del i arbejdslivet og bidrage til fællesskabet. Og vi bør også kunne byde velkommen til arbejdslivet til de mange unge, der ønsker tage de første favntag med job og arbejde, som det heldigvis har flasket sig for Gitte, der fik job som pædagogmedhjælper. – Læs om hendes jobsøgning her

Det danske samfund ikke har råd til at miste de resurser, som de unge repræsenterer, for om få år mangler vi hænder, og vi mangler dem inden for FOAs områder.

Vi kan heller ikke undvære den energi, den nye viden og det mod på arbejdslivet de unge bidrager med – og det går tabt, hvis vi ikke får de unge i job.