Webinar: Vi kan ikke have prøvet alt - noget må kunne gøres

Webinaret er til dig, der kender til begreberne om forråelse, omsorgstræthed, moralsk stress og psykologisk tryghed, men savner inspiration til samarbejdet med børn, borgere og pårørende – også når det er svært. På webinaret introduceres du til det nødvendige perspektivskifte, der går forud for valget af metoder. Du får overblik over forskellige metode-paradigmer, lærer af andres eksempler* og får relevant inspiration fra værktøjskassen ”Sig det højt! Gør det fagligt”.

Forberedelse forud for webinaret

Deltog du på webinaret – eller ser du det efterfølgende fx med dine kolleger, vil udbyttet være størst, hvis du/I inden webinaret tænker over en case.

En case kan fx være. et vanskeligt samarbejde med en borger, et barn, en pårørende. Et samarbejde, hvor du og kollegerne oplever at komme til kort med jeres bestræbelser på at hjælpe. Eller hvor I måske er begyndt at give lidt op, er blevet lidt irriterede eller bare har svært ved at finde på mere. Med andre ord: en situation hvor du har tænkt ”vi har prøvet alt og intet virker”. Det er afmagtssituationer af denne type, vi sammen går i dybden med på webinaret.

Målet med casen er, at undgå forråelsen ved at have flere muligheder for at hjælpe.

Herudover kan du med fordel læse artiklerne:

"Perspektivskifte som metode” af psykolog Iben Ljungmann - trykt i magasinet Systemisk narrativt forum #4,  side 10-23 (PDF)

"Vi må ikke stirre os blinde på motivationen" af forfatter og journalist Thorsten Asbjørn - Trykt i SUF-magasinet, juni 2021, side 10-13 (PDF)

Materialer fra webinaret

Hent dias fra webinar (PDF)