Fingre på møntstakke
Mindre i løn til FOAs medlemmer. Den konsekvens frygter Dennis Kristensen, hvis regeringen ved et indgreb giver lærerne ekstra løn mod, at de skal arbejde mere.
Foto: Colourbox

Mere til lærerne kan koste dig løn

FOAs formand anbefaler at vente med at godkende KTO-forlig, indtil det er afklaret, om et regeringsindgreb vil give flere penge til lærerne.

Opdateret 3. april 2013.

”Vi bør klappe hesten og se, hvordan forløbet med folkeskolelærerne udvikler sig.”

Det siger FOAs formand, Dennis Kristensen, om det repræsentantskabsmøde i KTO, der holdes på torsdag.

På mødet er der lagt op til en endelig godkendelse af det samlede KTO-forlig for cirka 500.000 offentligt ansatte. Men Dennis Kristensen ser ingen grund til at godkende forliget, så længe det ikke er afklaret, om folkeskolelærerne får et ekstra lønløft mod at arbejde mere.

”Jeg er mest stemt for at vente med at godkende, til vi ser, om regeringen har noget i ærmet, der betyder, at lærerne får pålagt en løsning, hvor de får mere i løn mod at skulle arbejde mere,” siger Dennis Kristensen til foa.dk.

Mere løn til lærerne giver reallønstab
Hvis lærerne får et ekstraordinært lønløft, vil det nemlig betyde, at andre kommunalt ansatte – herunder FOAs medlemmer – kommer til at betale.

Det skyldes reguleringsordningen, som sikrer, at lønnen i det offentlige følger de private lønninger.

Hvis folkeskolelærerne får mere i løn, vil det kunne trække den offentlige gennemsnitsløn så meget op, at andre faggrupper for alvor mærker et tab i reallønnen.

”Hvis lærerne får pålagt en løsning i stil med gymnasielærerne, vil et bud være, at det kan koste 300-500 millioner kroner, og på grund af reguleringsordningen kan det betyde, at vi mister op imod en fjerdedel af den lønstigning på 1,97 procent, der er aftalt over de næste to år. Altså et garanteret reallønsfald for alle offentligt ansatte – undtagen lærerne,” siger Dennis Kristensen.

Gratis omgang for kommunerne
Hvis torsdagens møde alligevel ender med, at KTO godkender forliget, vil urafstemningsprocessen i de enkelte forbund gå i gang.

Det betyder, at FOAs medlemmer skal stemme om de nye overenskomster.

I sidste ende kan det betyde, at medlemmerne stemmer om en aftale, der kan blive undermineret, hvis det viser sig, at et regeringsindgreb betyder et ekstraordinært lønløft til folkeskolelærerne.

”Det er jo gratis omgang for kommunerne at give lærerne mere i løn, når andre offentligt ansatte kommer til at betale, så det er en reel frygt, jeg har,” siger Dennis Kristensen.