Fire retter til frokost i børnehaven

Hverdagen for børn i en forstad til Paris - Le Chesnay.

I Le Chesnay ligger en vuggestue, der hedder Les Hirondelles (Svalerne). Ved 11-12 tiden samles de to-årige børn om bordene i institutionens spiserum. De er færdige med formiddagens program, og nu venter de på serveringen af dagens fire frokostretter.

Om fredagen er det fx:

  • artiskokhjerter
  • skinke med gulerødder
  • ost
  • appelsin

Til alle måltider serveres brød.

Ost er fast på menuen. På en uge serveres der i denne vuggestue derfor mange forskellige oste:

  • Mandag: Camembert
  • Tirsdag: Petit suisse (en slags yoghurt-ost)
  • Onsdag: Gedeost
  • Torsdag: Smøreost
  • Fredag: Emmentaler

De allermindste børn får dog i reglen yoghurt og smøreost i stedet for rigtig ost. Det er jo en fordel at have fået tænder, før man begynder på emmentaler.

Vuggestuer med køkken

Vuggestuerne i Le Chesney er typisk på ca. 50 børn. Det giver mulighed for, at den enkelte vuggestue har sit eget køkken. Der kan også f.eks. arrangeres bagedage, hvor børnene er med til at bage kager, der serveres som snack den dag.

Der organiseres møder mellem køkkenpersonalet fra de forskellige vuggestuer to gange om året. Det giver mulighed for, at:

  • lære hinanden at kende og udtrykke behov
  • diskutere arbejdet
  • udveksle erfaringer
  • udveksle opskrifter
  • opdatere viden i forhold til ernæring - diætetik

Forældrene informeres om måltidernes tilrettelæggelse og indhold. Der er udarbejdet en pjece, som forklarer de forskellige fødevarer og hvordan de introduceres i vuggestuen. Forældre informeres også om deres eget barns spisevaner.

Pædagogiske overvejelser

Selve måltidet ses som et vigtigt element i dagens struktur og indgår i de pædagogiske overvejelser. Der er udarbejdet særlige principper for måltidet:

  • Man skal vise respekt for børnenes behov.
  • Der skal tages individuelle hensyn. Børnene skal opleve variation og udvikling i måltid og spisevaner.
  • Børnene skal have smagsmæssige oplevelser, de skal prøve nyt - både med hensyn til smag, konsistens og madens udseende. De skal opleve en følelse af velbehag.
  • Der skal være en følelsesmæssig tryghed under måltidet.
  • Børnene skal støttes i at prøve nyt, som svarer til deres alder og udvikling.
  • Reglerne for hygiejne (før og efter måltider) skal overholdes.
  • Man skal støtte de særlige øjeblikke, der fremmer kommunikation, og som giver mulighed for at lære at dele.
  • Situationer, hvor man viser tålmodighed og respekt for den anden, skal understøttes og fremmes.  

Madordning: Politikere og forældre tester 

Når det gælder børnehaver og skole leveres maden af et cateringfirma. Firmaet skal i samarbejde med en diætist udarbejde menuplaner for to måneder af gangen. Disse planer godkendes i den kommunale administration og af den politisk ansvarlige for området. Hver anden måned testes maden af et udvalg af politikere og forældre.

Resultatet er menuer, som nok kan få appetitten frem hos de fleste:

  • Forret: Salat med pasta
  • Hovedret: Stegt lammekød i sauce med grønne bønner og brød
  • Oste: Gouda ost og en hvidløgsost med urter
  • Dessert: Ferskner med æblekompot