Trafikkontrollør Claus Freberhardt kontrollerer billetter i bybus
Skænderier med kunder er dagligdag for trafikkontrolløren Claus Freberhardt. Det, der gør ondt, er stridigheder med kolleger.
Foto: Jørgen True

Færre konflikter efter kursus

Kurser i konflikthåndtering kan forbedre arbejdsmiljøet markant.

Af: Kristoffer Sutton

Fyringer, højt sygefravær og kolleger, der siger op. Sådan kan arbejdsmiljøet komme til at se ud, hvis ikke der bliver gjort noget ved stridigheder mellem kolleger.

Men hvis ledelsen er opmærksom på uoverensstemmelserne og handler, kan konsekvenserne af det dårlige arbejdsmiljø undgås, viser erfaringer fra et team af trafikkontrollører i København.

Dårlig stemning i bussen
Claus Freberhardt er trafikkontrollør hos Movia. Hans team har efter flere kurser i konflikthåndtering fået en fælles måde at tackle opgaverne på. Men for bare et halvt år siden skabte de forskellige arbejdsmetoder gnidninger mellem medarbejderne.

“Jeg tog på arbejde hver dag med en knude i maven særligt over at skulle arbejde med en bestemt kollega. Vi havde meget forskellige måder at gribe vores arbejde an på. Han ringede for eksempel straks til politiet, hvis en kunde nægte de at vise id i stedet for at tale med hende. Han skabte en meget negativ stemning i busserne, det gjorde det svært for os andre at gøre vores arbejde, og flere har sagt op på grund af ham,” fortæller Claus Freberhardt til Fagbladet FOA.

Som en familie
Det seneste kursus fokuserede på konflikterne mellem kollegerne. På en arbejdsplads, hvor der er meget fokus på konflikterne med borgerne, er det vigtigt at have styr på gnidningerne mellem medarbejderne, mener Bent Petersen, som er leder for holdet af 17 trafikkontrollører i Movia.

“Man skal virkelig være stærk i det her arbejde. Man møder mange sure kunder og skal kunne tage over for hinanden, når kunderne reagerer enten verbalt eller fysisk. Derfor er det vigtigt, at de er meget tætte – nærmest som en familie – når de er på arbejde,” siger han.

Claus Freberhardt har ikke længere en knude i maven, når han tager på arbejde om morgenen. Kurserne har knyttet kollegerne tættere sammen.

“Vi ved, at vi kan gå til hinanden, hvis vi har problemer og kender hinanden ekstremt godt. Det var egentlig meningen, at det skulle være et overgangsjob, men nu har jeg været her i to år, og jeg er meget glad for det,” siger han.