Mit hjerte svulmede af stolthed

Vibe er ikke i tvivl. Hendes faglighed gør en forskel, og det skal alle være bedre til at tale om i FOA.

’Forleden dag var jeg tilbage efter 3 ugers ferie. Jeg kom ind til en dement borger, og hun kunne huske mit navn og spurgte til mine børn.
Mit hjerte svulmede af stolthed, og det gør det dagligt, når jeg kan mærke at jeg for hende og for den enkelte borger gør en forskel. At jeg kender hendes signaler fra dag til dag og kan forudse, hvordan jeg bedst muligt får tingene til at glide for hende – og jeg kan se effekten af mit arbejde ved, at hun trods demens kan huske mig efter 3 ugers fravær,’ forklarer Vibe, der er lige har afsluttet et vikariat som social- og sundhedsassistent på et plejecenter, 28 år og aktiv i FOAs ungdomsnetværk

Slut med at blive omtalt som skraldespandsuddannelser
FOAs ungdomsnetværk har valgt at sætte fokus på faglig stolthed, og når man spørger Vibe hvorfor og hvordan det foregår, lyder svaret:

’Først og fremmest vil vi promovere vores uddannelser. De seneste år har vores uddannelser været omtalt som skraldespandsuddannelser, og det er et billede, vi gerne vil ændre. Vi vil ruske op i vores unge medlemmer og få dem til at fortælle historier om, hvordan de gør en forskel, fordi de dagligt tager et kæmpe ansvar for borgerne i dette land. Vi skal tale mere med stolthed,’ forklarer Vibe, der understreger at det også handler om at se kollegernes styrker i et samlet team. Fx kunne Vibe ikke undvære en ældre kollegas kæmpe erfaring i det daglige arbejde.

Alle i FOA skal tale om faglig stolthed
Vibe overvejer lige spørgsmålet, inden hun svarer på, hvordan FOA kan være med til at styrke hendes arbejde med at sætte faglig stolthed i fokus:

’Min lokale afdeling kan sagtens bruge mig og de erfaringer jeg har med fagligt arbejde mere. Vi skal tale mere om vores daglige oplevelser, hvor vi gør en forskel, og vi skal tage debatten om, hvordan vi med vores faglighed rykker noget for den enkelte borger. Det kunne vi  fx gøre ved at styrke samarbejdet med FOAs repræsentanter på arbejdspladserne, nemlig tillidsrepræsentanterne og uddanne dem til til at tale faglig stolthed på arbejdspladserne.’