Ny uddannelse til paramediciner: God idé, men skidt udført

Professionshøjskolen UCN opretter ny uddannelse til paramediciner. Fagforeningen FOA, der organiserer paramedicinerne, mener, det er en god idé at løfte uddannelsesniveauet, men måden man har valgt at gribe det an på, er forkert.

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund har godkendt, at Professionshøjskolen UCN åbner en ny uddannelse til paramediciner. Uddannelsen bliver en tre-årig professionsbacheloruddannelse. FOA har længe arbejdet på at udvikle ambulancebehandler-uddannelsen, men fagforeningen er meget skeptisk over for den måde man har valgt at gribe det an på i Aalborg.

"Vi er selvfølgelig glade for, at man tager fat på at løfte uddannelsesniveauet. Men vi er ærgerlige over den måde, man vil gøre det på. Frem for at revidere den eksisterende uddannelse til ambulancebehandler har man lavet en ny uddannelse, der skal løbe parallelt med den uddannelse, der er i dag," siger Thomas Brücker, formand for Teknik- og Servicesektoren i FOA

"I dag tager det omkring seks år fra man begynder på grunduddannelsen til man bliver paramediciner, og der er indbygget en del praktik undervejs. I fremtiden vil det kun tage 3 år, og der er ikke ret meget praktik. Det betyder, at dem der som paramedicinere forventes at stå med det øverste ansvar kan blive dem med den korteste uddannelse og den mindste erfaring. Det svarer jo til, at man bygger et flot hus uden et fundament. Det risikerer at falde sammen," advarer Thomas Brücker.

Han mener, at uddannelsesniveauet skal hæves fra bunden og ikke kun i toppen. Det vil sige, at man burde lave en professionsbachelor som ambulancebehandler, og så skal der derudover være mulighed for en overbygning som paramediciner.

"På trods af vores betænkeligheder vil vi gøre, hvad vi kan for at sikre den bedst mulige overgang fra det vi har i dag, og vi vil gøre, hvad vi kan for at få regionerne til at samarbejde om en helt ny uddannelsesstruktur. Her er det nærliggende at bruge den nye uddannelse til at få erfaringer, så vi på sigt kan skabe det helt rette uddannelsestilbud til de kommende generationer af ambulancepersonale," mener Thomas Brücker.

Sektornæstformand Thomas Brücker, telefon: 29 93 24 04

Hent billede