Her kan pressen besøge Maddag 2023

Når Maddag løber af stablen den 20. september, er det 10. gang daginstitutioner og madordninger landet over bliver hyldet af børn og personale.

Mad handler om meget mere end mætte maver, og under temaet ”Sammen om maden” bliver Maddag afviklet for 10. gang i 277 daginstitutioner landet over. Her vil kostfaglige personale lave mad og aktiviteter omkring Maddagens 10-års jubilæum, som lægger op til fællesskab og kreativitet omkring maden i køkkenet og på stuerne.

Det er Kost og Ernæringsforbundet, FOA samt Rådet for Sund Mad, der står bag Maddag.

Alle børn fortjener ordentlige måltider, der både er varierede og lavet i overensstemmelse med De officielle Kostråd. Børn får dækket op til 70 procent af deres energibehov i løbet af dagen i deres daginstitution, så her er det særdeles vigtigt at tilbyde den rigtige kost.

En af grundstenene i madordninger er at bruge måltidet som et pædagogisk læringsrum i hverdagen, hvor børnene inddrages i de små ting, som de kan håndtere. Til Maddag kan børnene være med i aktiviteterne omkring maden, ved f.eks. at hakke, skrælle, tilsmage og ælte.

- Måltidet er en oplagt ramme for indlæring. Selv de mindste kan være med i tilberedningen. Og jo mere børn ved om mad, jo større er sandsynligheden for at de træffer bevidste og sunde valg senere i voksenlivet. Derfor bør politikerne overveje, om tiden ikke er inde til, at madordninger bliver en lige så naturlig del af folkeskolerne, som de er i mange daginstitutioner, siger Ghita Parry, formand for Kost og Ernæringsforbundet.

-Sund og velsmagende mad i institutionerne betyder meget for børns sundhed og trivsel. Madordninger i daginstitutioner er et skridt på vejen til mere lighed i sundhed. Måltidsvaner og sundhed grundlægges i barndommen, siger Pia Heidi Nielsen, sektormand for Kost- og servicesektoren i FOA.

Pressen er velkommen, og du kan se, hvilke institutioner i jeres nårområde, der afvikler Maddag i år.

• 47 procent af alle børnehaver har en madordning. Kilde: Danmarks Statistik
  • Madordninger er mest udbredt hovedstadsområdet. 69 procent af børn i Region Hovedstaden har frokostordning, mens det kun gælder 35 procent i Region Syddanmark, 48 procent i Region Midtjylland, 43 procent i Region Nordjylland og 31 procent i Region Sjælland. Kilde: Danmarks Statistik

Om Maddag 2023

• Maddag arrangeres af Kost og Ernæringsforbundet og FOA, hvis medlemmer typisk er dem, der har ansvaret for madordningen i den enkelte institution.
  • Herudover deltager en projektgruppe bestående af BUPL, Rådet for Sund Mad, Landbrug & Fødevarer, FOLA – Forældrenes Landsorganisation, Komiteen for Sundhedsoplysning og Fødevarestyrelsen.

Sektorformand Pia Heidi Nielsen, telefon: 20 14 93 86

Hent billede i høj opløsning