Flere end 2.000 offentligt ansatte mødes til debat om løn

FOA er godt i gang med at pudse kravene til næste forårs overenskomstforhandlinger på det offentlige område af. Forbundet samler derfor i løbet af september flere end 2.000 medlemmer til debat om løn og arbejdsvilkår.

Lønnen halter efter, og vilkårene ude på de offentlige arbejdspladser bliver mere og mere pressede. Derfor er forårets overenskomstforhandlinger på det offentlige område (OK24) stærkt imødeset af både FOAs medlemmer, tillidsfolk og politikere. Landets tredjestørste fagforening har som led i optakten til forhandlingerne inviteret medlemmerne til debatmøder om OK24, og interessen har været overvældende: Der er kun ganske få ledige pladser tilbage.

”Det er så stærkt, at så mange har lyst til at deltage i de her debatarrangementer. Det fortæller mig, hvor dedikerede medlemmer vi har, og hvor meget OK24 betyder for dem. Men det fortæller mig også, at vi har dem i ryggen, når vi går til forhandlingsbordet, og det er noget, der styrker mandatet,” siger Mona Striib, forbundsformand i FOA.

På det private arbejdsmarked blev der i foråret aftalt pæne lønstigninger, der over en toårig periode mere eller mindre skal genoprette reallønnen. Men de offentligt ansatte må tålmodigt vente på udfaldet af forårets overenskomstforhandlinger, alt imens deres økonomi fortsætter med at være presset. Det har affødt en ekstra ulmen blandt FOAs medlemmer.

”Inflationen har været ekstra hård ved de lavtlønnede, ingen tvivl om det. Det betyder, at der er ekstremt meget på spil for vores medlemmer ved OK24, og jeg har sjældent oplevet så stort et engagement forud for en overenskomstforhandling. Jeg er helt overvældet af den gejst og energi, vi mærker fra vores medlemmer i øjeblikket,” siger Mona Striib.

Forbundsformanden påpeger, at overenskomster er mere end løn, men at der grundet inflationen er et stærkt fokus på netop løn denne gang. Det skyldes ikke mindst lønstrukturkomiteen og den nært forestående trepart om et lønløft af udvalgte offentlige faggrupper.

”Når politikerne siger, at ’penge har vi mange af’, så bliver jeg lidt provokeret, for FOAs medlemmer deler ikke den oplevelse. På den anden side giver det for mig at se et fint afsæt for forhandlingerne om en ny overenskomst,” siger Mona Striib og forklarer, at de fem debatmøder, FOA afholder i løbet af september, skal være med til at finpudse forbundets krav frem mod forhandlingerne.

Det første af de fem debatarrangementer finder sted på Scandic Copenhagen i København torsdag den 6. september, mens Aalborg Kongres- og Kulturcenter huser den afsluttende debataften den 28. september. Ved hvert møde vil en række af forbundets politikere være til stede og debattere med medlemmerne.

Journalister kan få adgang til arrangementerne via pressekonsulent Jacob Kabel på jacka@foa.dk.

De fem debatmøder:

6/9: Scandic Copenhagen, København

7/9: Milling Hotels, Middelfart

13/9: Musholm Bugt Feriecenter, Korsør

19/9: Turbinehallen, Aarhus

28/9: Aalborg Kongres- og Kulturcenter, Aalborg

Programmet for arrangementerne:

17.00: Ankomst og spisning

17.45: Velkomst og status på forhandlingssituationen

18.10: Spørgsmål og åben debat

19.30: Musikalsk underholdning

20.00: Tak for i dag