Trods forfærdelige arbejdsforhold: Plejefirma går fri i Arbejdsretten

Tidligere ansatte i plejefirmaet Aktiv Hverdag oplevede i deres ansættelse overvågning, kritisabel adfærd og pres mod ansatte som var medlemmer i FOA fra ledelsen. Det var ikke nok til at idømme virksomheden bod i Arbejdsretten.

Det private plejefirma Aktiv Hverdag er netop frifundet for misbrug af ledelsesretten og organisationsfjendtlig adfærd i Arbejdsretten.

Virksomheden har ellers i flere tilfælde udvist kritisabel adfærd, overvåget og presset medarbejdere til ikke at gå til deres fagforening FOA med blandt andet sager om fejl i deres løn.

”Det er helt horribelt, at man som arbejdsgiver vil behandle sine ansatte på den måde. Der er tale om et firma, som nærmest systematisk har snydt medarbejderne for løn og pension og drevet rovdrift på dem. Når de så har sagt fra eller bukket under for presset, er de enten blevet fyret eller udsat for grov mistillid og udspionering på deres privatadresse,” siger forbundsformand i FOA, Mona Striib.

Hun undrer sig over, at Arbejdsretten ikke finder grund til at sanktionere virksomheden.

"Det kommer virkelig bag på mig efter selv at have hørt de tidligere ansattes beretninger i retten. Hver og en fortalte om dybt uretfærdige forhold og var dybt påvirkede af hele sagen. Det undrer mig virkelig, at virksomheden ikke i nogle af de mange anklagepunkter bliver holdt op på deres ansvar.”

”Det er ikke hverdagskost, at FOA eller andre fagforbund rejser de her sager om misbrug af ledelsesretten eller organisationsforfølgelse. Det er det ikke, fordi arbejdsgiverne heldigvis generelt behandler deres medarbejdere ordentligt og i langt de fleste tilfælde er der enighed og et godt samarbejde mellem FOA og arbejdsgiverne om løn- og arbejdsvilkår. Men det er også svære sager at vinde,” siger Mona Striib

Anden dom om misbrug af ledelsesret og organisationsfjendtlig adfærd på kort tid

Sagen mod Aktiv Hverdag, som har kontrakt med Frederikshavns Kommune om at levere pleje og omsorg til kommunens ældre, er den anden sag på bare tre måneder, hvor en privat arbejdsgiver på ældreområdet er slæbt i retten af FOA på vegne af medlemmerne for misbrug af ledelsesretten og for at udvise fjendtlig adfærd overfor medarbejdere, som er medlem af bestemte fagforeninger. I november blev virksomheden Sundplejen dømt for netop at have forbrudt sig på de punkter.

”Her kunne retten læse i skriftlig dokumentation for ledelsens uretfærdige ageren og trusler om bøder til medarbejderne. I denne sag har vi hørt om de mest forfærdelige episoder fra 9 tidligere ansattes ansættelsesforhold i Aktiv Hverdag. De forklaringer gør indtryk på enhver, der hører dem fortalt, men det har ikke været nok til, at Arbejdsretten har kunnet idømme Aktiv Hverdag en bod.”

”Det er i alle tilfælde fuldstændig uacceptabelt - og med de kæmpe udfordringer ældreplejen står i generelt med at tiltrække og fastholde uddannede social- og sundhedsmedarbejdere, er det vigtigere end nogensinde at tilbyde medarbejderne ordentlige løn og arbejdsvilkår. Jeg kan ikke begribe, hvordan ledelsen i de her virksomheder ikke kan se, at det er i deres egne, borgernes og medarbejdernes interesse at der er styr på forholdene,” siger Mona Striib.

Tidligere ansatte er mærkede af oplevelserne

I retssagen vidnede 9 tidligere ansatte i Aktiv Hverdag. De fortalte samstemmende om horrible forhold og gav alle eksempler på grov mistillid fra ledelsens side. For dem ville en dom mod Aktiv Hverdag i Arbejdsretten have været et skridt på vejen mod at lægge ansættelsen i virksomheden bag sig, fortæller Gitte Christensen, sektorformand i FOA Frederikshavn, hvor de tidligere ansatte er medlemmer.

”Dommen ændrer ikke på de oplevelser, de tidligere medarbejdere har haft. Mange af dem står tilbage med de psykiske og økonomiske konsekvenser af deres ansættelse i Aktiv Hverdag. De forsvinder ikke med en afgørelse af hverken det ene eller andet udfald i Arbejdsretten. De har rejst sagen ikke kun på egne vegne, men for at sikre, at de nuværende medarbejdere i Aktiv Hverdag og kommende ansatte vil blive forskånet for de forhold de tidligere ansatte har måtte arbejde under,” siger Gitte Christensen.

Håber på bedre vilkår

FOA Frederikshavn har registreret over 300 sager om blandt andet forkert løn og pension i Aktiv Hverdag, som siden 2017 har betydet, at virksomheden samlet har måtte betale over to millioner kroner til tidligere ansatte, som havde dem til gode.

Og der venter fortsat adskillige sager mod virksomheden, hvor Aktiv Hverdag indtil nu har nægtet at betale den løn og pension, de tidligere medarbejdere har krav på.

Gitte Christensen håber, at virksomheden i lyset af blandt andet denne sag vil lægge stilen om.

”Vi har at gøre med en virksomhed, som er hyret af Frederikshavns Kommune til at levere omsorg og pleje til de ældre. Når man behandler sine ansatte på den måde, går det ikke kun ud over dem, men man risikerer også, at de ældre vil mærke konsekvenserne af de ringe vilkår, virksomheden byder sine ansatte. I FOA Frederikshavn har vi – og har vi altid haft – et stort ønske om at skabe en dialog med virksomheden om at forbedre både det psykiske arbejdsmiljø og de store problemer, vi oplever, virksomheden har med at betale den løn, de ansatte har ret til,” siger hun.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning