Genindlæggelser tydeliggør psykiatriens problemer

Hver fjerde udskrivning i psykiatrien ender i en akut genindlæggelse inden for 30 dage, viser nye tal. Systemet er i stykker, mener FOA.

En ud af fire borgerne, der udskrives fra psykiatrien, bliver genindlagt inden for en måned. Det viser de seneste tal fra Sundhedsdatastyrelsen. Og antallet af akutte genindlæggelser er steget med 14 procent siden 2014. Tallet ryster sektorformand i FOA Torben Klitmøller Hollmann.

”Det kan vi ikke være bekendt. Det viser, at systemet er gået i stykker og understreger hvor vigtig det er, at Christiansborg tager sig sammen nu og får lavet den 10-årige psykiatriplan, de har talt om så længe,” siger Torben Hollmann.

Sundhedsminister Magnus Heunicke har indkaldt partiernes ordførere til forhandlinger om en psykiatriplan. Det første møde er i dag, onsdag.

Torben Hollmann understreger behovet for en omfattende og langsigtet plan og ikke hurtige puljer og forslag.

”Vi har gennem årene set en masse velmenende initiativer og midlertidige bevillinger og puljer. Men samtidig har vi bare også set, at de her tal ikke er blevet bedre. Snarere tværtimod. Nu må partierne lægge deres markeringsbehov og den begyndende valgkamp på hylden, og i stedet en gang for alle gå i gang med at løse problemerne for nogle af vores mest udsatte borgere,” mener Torben Hollmann.

Ifølge tal fra Sundhedsstyrelsen udgør psykisk sygdom omkring 25 pct. af den samlede sygdomsbyrde i Danmark. Højere end både kræft og hjerte- karsygdomme.

”Når psykiatrien svigter, går det ud over nogle af de mest udsatte iblandt os, for ikke at tale om den indflydelse, det har på livet for deres pårørende. Psykisk sygdom er ekstra dyrt for fællesskabet fordi det ofte rammer tidligt i livet, koster mange sygedage og sender mange ud af arbejdsmarkedet,” fortæller Torben Hollmann.

For FOA er det helt centralt, at en kommende psykiatriplan ikke blot omfatter behandlingspsykiatrien på sygehusene, men også hjælper de ambulante behandlingstilbud og sidst, men bestemt ikke mindst, socialpsykiatrien.

”I socialpsykiatrien skal borgeren modtage den primære og dagligdagsnære hjælp og støtte. Blandt andet i botilbuddene. Derfor er det afgørende, at vi også får et løft af rammerne for at yde hjælp der. Det handler om, at fødekæden til behandlingspsykiatrien begrænses så vidt muligt, ”siger Torben Hollmann.

Se notatet med tal for genindlæggelser

Sektorformand Torben Klitmøller Hollmann, telefon: 23 26 75 79

Hent billede i høj opløsning