FOA: Regeringen har lyttet til os

Regeringen opretter en ny styrelse, der skal sikre forsyning af værnemidler og øge testkapaciteten. Det er et udtryk for, at vores pres har virket, siger sektorformand i FOA Torben Hollmann.

Erfaringerne med manglende værnemidler og svingende testkapacitet får nu regeringen til at oprette en ny styrelse, der skal sørge for, at Danmark er langt bedre rustet til at modstå en anden bølge af coronavirus eller en helt ny pandemi, fortæller statsminister Mette Frederiksen.

”Den nye styrelse er et udtryk for, at det enorme pres, som FOA har lagt på regering og  myndigheder pga. manglende værnemidler, har hjulpet,” siger Torben Hollmann, sektorformand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

Han lægger også vægt på statsministerens udtalelser om, at det ikke er nok, at Danmark nu har de nødvendige værnemidler. Vi skal også sikre, at midlerne kommer derud, hvor de skal bruges, fx i ældreplejen.

”Vi har oplevet, at der har manglet fokus på ældreområdet i corona-krisen. Det har skabt unødig utryghed hos ansatte og ældre, og det har vi også kritiseret myndigheder og regering for. Nu oplever vi, at både Sundhedsstyrelsen og regeringen har lyttet. Det vil jeg gerne kvittere for,” understreger Torben Hollmann.

Torben Hollmann fortæller, at et sundhedsvæsen, som er præget af nedskæringer og såkaldte effektivitetsforbedringer på den ene side og mangel på forberedelse på en mulig pandemi på den anden har været med til at gøre kampen mod corona ekstra svær.

”En styrelse, der skal sikre testkapacitet og værnemidler er et vigtigt skridt. Men vi bliver nødt til at kigge på sundhedsvæsenets parathed som helhed. I en situation, hvor alle løber så hurtigt, skal der ikke meget til at vælte systemet. Derfor kommer vi ikke udenom at investere i en genopretning af sundhedsvæsenet, når vi kommer ud på den anden side af corona-krisen,” siger Torben Hollmann.

Han understreger, at FOA selvfølgelig står klar med råd og erfaringer til regeringen, så den nye styrelse kan komme bedst muligt fra start.

Sektorformand Torben Klitmøller Hollmann, telefon: 23 26 75 79

Hent billede i høj opløsning