Aftale om test er første skridt til en sikker genåbning af ældreområdet

Efter massivt pres fra FOA landede en ny aftale om corona-test af plejepersonale onsdag aften. Aftalen får ros fra sektorformand i FOA Torben Hollmann.

Plejepersonalet i hjemmeplejen og på plejecentre skal nu tilbydes COVID-19-test mindst hver 6. uge. Det blev regeringen, KL og Danske Regioner enige om tirsdag aften.

”I FOA er vi meget tilfredse med aftalen. Det er et resultat af tre måneders pres på det politiske system, og aftalen er med til at skabe tryghed for de medarbejdere, der arbejder i ældreplejen, som nu kan blive testet på deres arbejdsplads,” siger sektorformand i FOA Torben Hollmann.

Aftalen kommer få dage før genåbningen af plejecentrene, hvor pårørende igen kan besøge deres kære.

”Det her er det første af flere nødvendige skridt, før vi kan genåbne plejecentrene på en forsvarlig måde.”

”Nu skal kommunerne sikre, at der er personale nok til at håndtere det stigende pres på plejecentrene.”

”FOAs medlemmer har stået forrest i lang tid – hvis vi skal undgå, at de bliver kørt helt i sænk, kræver det flere ressourcer til både at klare de vante opgaver, men også de opgaver, der opstår når de pårørende igen får adgang til plejecentrene. Derudover står vi foran sommerferien, hvor der også er behov for mere personale,” siger Torben Hollmann.

Han kommer også med en appel til de pårørende.

”Vi ved, at både de pårørende og beboerne på plejecentrene har set frem til genåbningen. Der vil være retningslinjer for besøgene på plejecentrene. Det er ikke den enkelte medarbejder på plejecentret, der har fundet på dem, men det er dem, der skal sikre, at de bliver overholdt.”

”Vis hensyn til hinanden og til medarbejderne og følg plejepersonalets anvisninger,” siger Torben Hollmann.

Sektorformand Torben Klitmøller Hollmann, telefon: 23 26 75 79

Hent billede i høj opløsning