FOA om finanslov: Velfærden har vundet

Finansloven for 2021 lægger vægt på jobskabelse og styrket velfærd for børn unge og ældre. FOAs formand Mona Striib synes at aftalen samlet har et fornuftigt fokus.

Det er en på en gang både lettet og glad FOA-formand, der vurderer den samlede finanslov for 2021, som den blev fremlagt i dag.

”Når finansministeren kalder aftalen en corona-finanslov, kunne man godt frygte, at indholdet ville blive ligeså trist og træls, som den dagligdag,  i coronaens skygge, vi har oplevet de seneste måneder - det er vi glade for at konstatere, ikke er tilfældet,” siger forbundsformand for FOA Mona Striib.

”Finansministeren og støttepartierne har valgt at fokusere på jobskabelse og på at stimulere økonomien med et grønt fokus. Det er fornuftigt."

FOA lægger særlig vægt på, at det nu også bliver muligt for ledige på dagpenge over 30 år,at uddanne sig til social- og sundhedsassistent til 110 procent af dagpengesatsten.

"Det er gode nyheder, ikke kun for de ledige, men for os allesammen, i en situation hvor hele ældre- og sundhedsområdet står overfor massive rekrutteringsproblemer," fastslår Mona Striib.

"Og samtidig er vi glade for, at vi trods krisen kan se reelle investeringer i velfærden. Vi får flere ansatte og mere faglighed i ældresektoren, et løft af ungdomsuddannelserne og en fremrykning af minimumsnormeringer. Velfærden har vundet. Og vi er overbevist om, at investeringer i velfærden også er investeringer i økonomien, når man gør regnebrættet op.”

På velfærdsområderne fremhæver FOA også den udmøntningsaftale om fremrykning af minimumsnormeringerne, som også er blevet offentliggjort i dag.

”En ting er at vedtage minimumsnormeringer, men hvis vi skal føre den positive beslutning ud i livet kræver det, at der er nok kvalificeret pædagogisk personale i daginstitutioner. Det er simpelthen en forudsætning for, at børnene trives og udvikler sig. Derfor er vi meget glade for den opkvalificeringspulje, der er vedtaget. Den betyder blandt andet, at erfarne pædagogmedhjælpere kan opkvalificeres til pædagogiske assistenter, mens de fortsat er ansat i institutionen,” siger Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA.

Han hæfter sig også ved, at aftaleparterne har besluttet at fjerne mulighederne for at trække overskud ud af private institutioner.

”Pengene skal gå til børnene, ikke til overskud til ejerne. Vi mener ikke, man skal kunne lave profit på velfærd, så det er godt, at man afskaffer muligheden, på samme måde som vi kender det fra privat- og friskolerne,” mener Kim Henriksen.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning

Sektorformand Kim Henriksen, telefon: 31 62 32 33

Hent billede