2020 skal sætte fokus på løn

FOA går ind i det nye år med et klassisk fokus om mere i løn. Blandt andet vil forbundet i 2020 udfordre kommuner og regioner i bestræbelserne på at få flere penge hjem til medlemmerne som lokal løn.

”Finansministeren fortalte forleden, at vi har rekordhøj og stigende beskæftigelse. Vi har vækst. Vi har orden i samfundsøkonomien. Det økonomiske råderum er i orden. Kommuner og regioner har fået den bedste økonomiaftale i mange år. Derfor er turen nu kommet til almindelige mennesker – også på det private arbejdsmarked. I 2018 fik vi en god overenskomst på det offentlige område. Her vil FOA gøre vores til, at det ender mindst lige så godt for vores privatansatte medlemmer i det nye år,” siger forbundsformand Mona Striib i sin nytårsudtalelse.

FOA har i dag cirka 5.000 medlemmer ansat i private virksomheder, der skal have nye overenskomster i foråret.

”Hvis det ender i en god aftale til foråret, så vil vi også glæde os over, at lønstigningerne på det private normallønsområde udbetales i kroner og øre – og ikke i procenter som det indtil nu har været tilfældet på det offentlige arbejdsmarked. Her vil det  i 2021 også blive et FOA krav til de offentlige overenskomstforhandlinger, at lønstigningerne skal falde som krone- og øre-beløb. Man betaler ikke brød hos bageren med en procentandel af lønnen – man betaler i kroner og øre,” siger Mona Striib.

Hun peger også på, at den lokale løn i kommuner og regioner bliver et stort og aktuelt fokus-område for FOA allerede fra starten af det nye år.

”92 procent af offentligt ansattes lønkroner er aftalt centralt, cirka 8 procent er aftalt lokalt. Men siden finanskrisen har kommuner og regioner haft et mantra om, at der ikke er en krone i kommunekassen til de årlige forhandlinger om lokal løn. Den undskyldning holder ikke i dag. Jeg ved ikke, hvor mange gange, vi har hørt offentlige arbejdsgivere forsøge at aflyse de årlige forhandlinger med begrundelsen om, at der ikke er økonomi. Den duer altså ikke længere. Derfor vil FOA gå i offensiven ved de lokale forhandlinger, og det gælder for alle FOAs faggrupper,” siger Mona Striib.

FOAs hovedbestyrelse har i december udtaget kravene til forårets private overenskomstforhandlinger. Her står kravet om mere i løn og et krav om at en større del af lønstigningen skal lægges på fritvalgs-kontoen som første prioritet for FOA. Herudover vil FOA kæmpe for aftaler, der sikrer en bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning