Regeringen og KL lægger Danmark ned

De offentlige arbejdsgivere truer med at sende næsten 450.000 offentligt ansatte hjem. En skadelig skærpelse af konflikten, mener FOA-formand.

Efter at regeringen, regionerne og KL i dag har valgt at varsle lockout mod over halvdelen af de offentligt ansatte i stat og kommuner, kan store dele af Danmark reelt gå i stå den 10. april.

”Det er en helt unødvendig og skadelig skærpelse af konflikten. De kommer ikke med løsninger, kun med truslen om at kaste Danmark ud i kaos,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA.

”Virkeligheden er, at vi på lønmodtagerside omhyggeligt har udtaget omkring 10 procent af vores folk til en strejke, der på den ene side kan mærkes af arbejdsgiverne, men på den anden side også generer danskerne mindst muligt. Sophie Løhde, Michael Ziegler og co. har i stedet valgt at lockoute næsten 90 procent af medarbejderne på statens område og mere end halvdelen på det kommunale område. Det er en voldsom konfliktoptrapning.”

FOAs formand mener, at der burde være gode muligheder for at nå et fornuftigt forlig, hvis staten og KL dropper den konfrontatoriske linje, der har præget dem i overenskomstforhandlingerne fra starten, og i stedet begynder at forhandle for alvor.

”Vi ønsker en løsning for alle. Social- og sundhedsmedarbejderen, brandmanden, dagplejeren og portøren, og alle de andre, der holder velfærdssamfundet i gang, har været dybt samfundsansvarlige siden krisen i 2008.  Vi var tilbageholdende ved overenskomsterne i 2011, 2013 og 2015, fordi Danmark havde problemer efter finanskrisen,” forklarer Dennis Kristensen.

”Forleden fejrede Lars Løkke selv på Facebook, at den danske økonomi er ”bomstærk” og at ”det giver arbejde til danskerne, penge i husholdninger og råderum til vores fælles velfærd.”  Vi tager ham på ordet, vi kræver ingen lønfest, men vi mener, at tiden er inde til at sikre et fremskridt i reallønnen for de offentligt ansatte, som følger lønudviklingen i den private sektor.”

Dennis Kristensen understreger, at arbejdsgiverne er oppe mod en sjældent set enighed blandt de offentligt ansatte:

”Vi ønsker ikke en megakonflikt, der lægger Danmark ned, men der skal ikke være nogen tvivl om, at hvis Løhde, Ziegler og regionerne virkelig vil en konflikt, så er vi parate på lønmodtagersiden," siger han