Overenskomstforliget sikrer en løsning for alle

Med Store Bededags-forliget er der skrevet historie med overenskomst-forhandlingerne 2018: Det blev en løsning for alle.

"Det har været nervepirrende og dramatisk. Men forliget på det kommunale område er skabt på baggrund af et enestående sammenhold på lønmodtagerside. Tak for det. Når lærerne nu er i mål, og akademikerne har tilkøbt en ekstra garanti for deres frokostpause, så kan vi med meget stor tilfredshed konstatere, at der er skabt en løsning for alle. Vi får skabt reallønsfremgang for alle, vi får afskaffet Corydons forhadte privatlønsværn. Lærerne har fået deres aftale, spisepausen er sikret for de medlemmer, der i dag har en betalt spisepause," siger forbundsformand Mona Striib.

Hun kalder forliget for "enestående" og "historisk godt."

FOAs chefforhandler, Dennis Kristensen, tilføjer, at forliget viser, at det var hjælpsomt, at alle LO-forbundene brød isen med det regionale forlig natten til onsdag i denne uge.

"Grundlæggende har vi nu identiske forlig, der sikrer en løsning for alle. Jeg er også godt tilfreds på lærernes vegne. For FOA har det været afgørende, at lærerne er tilfredse med en aftale, de selv har lavet ved overenskomstbordet. Det har også været et enstemmigt krav fra lønmodtagerside. Havde lærerne ikke været ombord, så var der heller ikke kommet en aftale," siger Dennis Kristensen.

Forliget består af en økonomisk ramme på 8,1 procent. Heraf gives 6,81 procent som generelle lønstigninger i perioden. Det svarer til det regionale forlig fra i onsdags.

Det kommunale forlig betyder, at 0,3 procent af rammen skal gå til en pulje til rekruttering af især sosu-ansatte og sygeplejersker. De 0,3 procent svarer til 522 millioner kroner. FOA og KL skal nu forhandle udmøntningen af pengene. Man kan således ikke i dag præcist sige, hvor meget lønnen vil stige for den enkelte - men der vil blive tale om mærkbare lønstigninger for især sosu-assistenter.

På kommunernes område afsættes 85 millioner kr. til de særlige puljer til ligeløn og til lavtlønnede.

Der har før været afsat puljer til lavtlønnede ved de offentlige overenskomstforhandlinger. Men det er historisk, at der nu kommer en pulje til ligeløn:

"Det er ikke kolossale beløb, men det er forhåbentlig starten på en proces, der afvikler uligelønnen i Danmark. Vi har krævet mandeløn til kvindefag de sidste ti år. Nu er der taget et første lille skridt, som forhåbentlig bliver det første af mange," siger Dennis Kristensen.

Ligelønspuljen går til kvindedominerede fag - og det vil være FOA, sygeplejerskerne, socialpædagogerne, BUPL's og HK's medlemmer, der nyder godt af pengene. Er man mandlig dagplejer, så får man således også lidt ekstra. Pengene går ikke til kønnet, men til de fag, hvori kvindeandelen er størst.

Arbejdsgiverkravene om forringelse af seniorordningerne er taget af bordet. 0,35 procent af den økonomiske ramme skal forhandles af organisationerne. Det betyder, at der kan være lidt ekstra penge til de faggrupper, der ikke særskilt er tilgodeset af det generelle forlig.

De første lønstigninger på 1,1 procent træder i kraft 1. april i år. Det vil sige, at medlemmerne skal have efterreguleret deres løn. Det sker formentlig først i juni måned.

Forliget skal nu til afstemning blandt FOAs medlemmer. Det er således medlemmerne, der afgør, om forliget skal godkendes. Der vil ikke blive tale om sammenkædning af alle forlig.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning