Forlig om hjælp til risikogrupper

Risikogrupper, der kan blive alvorligt syge med coronavirus, hvis de smittes på jobbet, skal hjælpes via sygedagpengene. Det er indholdet i en aftale mellem regeringen og folketingets partier, skriver A4 Arbejdsmiljø

Efter ugers pres er Christiansborg på vej med en løsning for kronisk syge og andre i risikogruppen, der kan blive alvorligt syge ved smitte med coronavirus.

Løsningen bliver ifølge A4 Arbejdsmiljø, at ansatte i risikogruppen kan blive sendt hjem på sygedagpenge. Det blev beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og Folketingets beskæftigelsesordførere enige om efter et møde onsdag.

Det betyder, at en mulig lønkompensationsordning bliver droppet, som også har været på forhandlingsbordet.

”Vi er glade for, at der langt om længe er kommet en løsning. Ingen skal sættes i en situation, hvor de må vælge mellem helbred og noget at leve af. Det er vigtigt, at den endelige aftale fastslår, at medarbejderne ikke kan miste deres job, fordi de er i risikogruppen,” siger Maria Melchiorsen, forbundssekretær i FOA.

Hun fortæller at FOA er bekymret for om pengene slår til, når ordningen forhåbentlig snart begynder at virke, og vi derfor risikerer opsigelser.

”Det kommer vi til at holde skarpt øje med,” siger Maria Melchiorsen

Til gengæld har parterne endnu ikke fundet en løsning til pårørende, der har ægtefæller eller børn i risikogruppen. Men der arbejdes fortsat på en afklaring for dem, lyder beskeden efter dagens møde mellem beskæftigelsesministeren og Folketingets partier.

”Det er vigtigt, at man finder en løsning for pårørende.  Medarbejderne går rundt med store bekymringer over at bringe smitten hjem til deres ægtefælle eller børn. Det er et umenneskeligt pres. Først når vi har en samlet løsning for både ansatte og ansatte med pårørende i risikogruppen, er vi i mål.” mener Maria Melchiorsen.

Regeringen og Folketingets parter afsatte for tre uger siden en pulje på 200 millioner kroner til at hjælpe sårbare ansatte, der kan blive alvorligt syge ved smitte med coronavirus. Det er denne pulje, der nu bliver udmøntet.