megafon
Det sker alt for ofte, at ansatte i velfærden irettesættes, når de bruger deres ytringsfrihed, mener næstformand i FOA Thomas Enghausen.
Foto: Colourbox

Offentligt ansatte bør roses for at råbe op – ikke kaldes til samtale hos chefen

Det fik negative konsekvenser for en social- og sundhedsassistent, da hun ytrede sig om tilstanden i ældreplejen. Helt urimeligt, mener FOA.

Trine Ørnskov stod i maj i år frem i Ekstra Bladet og fortalte om de konsekvenser, manglen på medarbejdere i ældreplejen kan have.

Mandagen efter artiklen var trykt i Ekstra Bladet, blev Trine Ørnskov kaldt til en 40 minutter lang samtale hos forstanderen på det plejehjem, hun arbejdede på. Kort efter samtalen sagde hun sit job op.

”Det er klart, at det virker afskrækkende på en medarbejder, når man på den måde bliver kaldt til forhør, efter at man har ytret sig i offentligheden. Det er stik imod de regler, der gælder for offentligt ansattes ytringsfrihed,” siger næstformand i FOA Thomas Enghausen.

”Som offentligt ansat har man udvidet ytringsfrihed, men vi ser desværre alt for tit, at det får negative følger for de pågældende medarbejdere, når de benytter sig af deres ytringsfrihed,” fortsætter han.

Arbejdsgivere bør glæde sig over ansatte som siger fra

Folketingets Ombudsmand har tidligere udtalt kritik af en offentlig arbejdsgiver, som kaldte fem medarbejdere til samtaler efter offentlige ytringer. 

”Det er ufatteligt, at ansatte, som siger fra, bliver straffet. Arbejdsgivere bør være glade for at medarbejdere står frem og offentligt siger fra overfor de konsekvenser, årevis af nedskæringer i velfærden har resulteret i,” siger Thomas Enghausen

Han mener, at det er helt afgørende for debatten blandt befolkningen og de ansvarlige politikere, at medarbejderne i det offentlige står frem med kritik af blandt andet meningsløse besparelser.

”Medarbejderne er eksperter i lige netop deres fag. Og ofte er de talerør for de borgere, som oplever forringelserne, og som ikke selv er i stand til at råbe op,” siger han.