Mona Striib sender advarsel til Christiansborg efter møde med 1.200 tillidsfolk

Efter to dage i selskab med flere end 1.200 tillidsvalgte fra FOA sender forbundsformand Mona Striib en direkte advarsel til politikerne på Christiansborg. Lønudfordringen på velfærdsområdet kan ikke ikke ignoreres uanset om ens politiske blod er blåt eller rødt, lyder det.

Forbundsformanden for FOAs 173.000 medlemmer sender en advarsel til politikerne på Christiansborg. Det sker efter i to døgn at have debatteret løn med flere end 1.200 tillidsvalgte i FOA.

- Det er på tide, at alle vågner helt op. Løndebatten har det seneste år taget et kvantespring i vores medlemmers bevidsthed. Der er en meget stærk følelse af, at samfundet ikke anerkender værdien af velfærdsarbejdet. Jeg siger det, fordi jeg ser det som en rød lampe, der bør lyse på enhver regerings bord. Det kalder på handling – også politisk, siger Mona Striib, forbundsformand i FOA.

- Uanset regeringens fremtidige farve, vil man i årene fremover arve en kæmpe udfordring med stigende frustration og utilfredshed blandt mange offentlige velfærdsgrupper. Den næres af en virkelighed, hvor arbejdsvilkårene er pressede, og hvor velfærdsarbejdspladser har ekstremt svært ved at rekruttere tilstrækkeligt med kollegaer. Løn og gode arbejdsvilkår er en vigtig del af løsningen, siger Mona Striib.

- Når vi holder løntræf med 1.200 tillidsvalgte, får vi en meget nøjagtig strømpil på den stemning, der er ude på de danske arbejdspladser, hvor FOA organiserer medarbejderne. Min advarsel til alle politikerne – i blå som rød blok – er, at det er på høje tid at udvise den berømte rettidige omhu på velfærdsområdet. Det handler bl.a. om at turde tale om at sikre en større økonomisk ramme til de velfærdmedarbejdere, der er behov for at tiltrække, som lønmæssigt halter langt efter andre grupper i det offentlige.

- Hvis jeg tager noget med mig fra løntræffet og to dages debat om løn, så er det, at løn i dén grad spiller en rolle for vores medlemmer, når de taler om at føle sig anerkendt, og når de taler om at kunne rekruttere og fastholde i de mange forskellige velfærdsjob. Udfordringen kan ikke trylles væk. Utilfredsheden kan ikke ignoreres – uanset om ens politiske blod er blåt eller rødt.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning