Stort behov for mere ambulancepersonale

Over hele landet kæmper både private og offentlige beredskaber med akut mangel på ambulancepersonale. Fagforbundet FOA kalder på hurtig handling.

Ekstra Bladet kan i dag fortælle om et stort arbejdspres hos ambulancepersonalet hos Hovedstadens Beredskab og Falck, som er regionens to leverandører af ambulancekørsel.

Det er en situation som sektormand i FOAs Teknik- og Servicesektor Reiner Burgwald kan bekræfte. Han opfordrer de ansvarlige beslutningstagere til at gøre noget her og nu.

”Belastningen af de nuværende ansatte i landets ambulanceberedskaber er ekstrem og uforsvarlig. Regionerne, som er ansvarlig for opgaven, kan i sagens natur ikke fremtrylle flere uddannede ambulancebehandlere fra dag til dag. Men de kan sørge for at uddannelseskapaciteten øges. Enten ved at de to nuværende erhvervsskoler øger optaget eller ved, sammen med os, at sikre at endnu en skole kan udbyde uddannelsen enten i Århus eller i Aalborg,” siger Reiner Burgwald.

Flere og flere ældre, flere og flere multisyge, færre akutmodtagelser og større centralisering af specialer på landets hospitaler medvirker ifølge FOA til, at der skal skrues gevaldigt op for antallet af uddannelsespladser.

”Gør forholdene bedre for de nuværende ansatte, og forsøg dermed at lokke nogle af de der har forladt branchen tilbage. Både mere i løn, gode arbejdstider og -forhold vil naturligvis kunne afhjælpe noget af problemet.Og så skal de altså til at komme i gang med at bidrage til løsninger på de akutte problemer. For eksempel kører alt for mange ambulanceberedskaber til opgaver, som kunne løses af sygetransporten. Her er uddannelseskravene meget mindre, og der vil hurtigt kunne etableres flere sygetransportberedskaber,” foreslår Reiner Burgwald.

Sektorformand Reiner Burgwald, telefon: 20 48 49 67

Hent billede i høj opløsning