Pressemeddelelse

Arbejdsskader for mange millioner afslører belastet arbejdsmiljø i det offentlige

På under to år har FOA skaffet medlemmer erstatning for arbejdsskader for lige knap en halv milliard kroner. Det er udtryk for et stærkt belastet arbejdsmiljø, mener forbundet.

495.672.809 kroner, så meget har social- og sundhedspersonale, dagplejere, pædagogmedhjælpere og andre offentligt ansatte på FOAs overenskomstområder fået udbetalt i erstatning i 2020 og 2021. Det viser en ny opgørelse fra FOA.

”Der er noget helt galt. Det er tydeligt, når erstatningerne når de højder. Vi er glade for at kunne hjælpe medlemmerne med at få deres erstatning, men det her er et faresignal,” siger Maria Melchiorsen, der er forbundssekretær i FOA. Hun mener, at så store beløb burde få politikerne til at erkende, hvor vigtigt det er at forbedre offentligt ansattes arbejdsmiljø.

Og det offentlige område er ekstra hårdt belastet, når det gælder arbejdsskader. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring AES er en selvejende institution, der blandt andet behandler arbejdsskadesager.  Tal fra AES viser, at på hele brancheområdet ’Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger’, der dækker mere end FOAs område, blev der i 2020 udbetalt næsten 800 millioner kroner i erstatning for arbejdsskader. Det er den højeste udbetaling blandt brancheområderne. Fx Industrien og byggebranchen ligger langt under.

”I den bedste af alle verdener burde pengene jo i stedet bruges til forebyggelse, så de ansatte ikke kom til skade,” siger Maria Melchiorsen, som også peger på, at erstatningsbeløbene kunne være meget højere, da de især stammer fra fysiske arbejdsskader. Mens det er meget svært at få anerkendt psykiske skader, hvis de ikke handler om vold.

Hun fortæller at alle erfaringer viser, at virksomheder som satser på bedre arbejdsmiljø også hurtigt og effektivt kan nedbringe arbejdsskader.

Maria Melchiorsen understreger, at det selvfølgelig er umuligt helt at undgå arbejdsskader, så derfor er det nødvendigt med et stærkt arbejdsskadesystem som det danske. Men selv om det i store træk fungerer, er der også plads til forbedringer.

”Desværre er arbejdsskadesystemet mest gearet til fysiske sygdomme. Det er alt for svært at få anerkendt psykiske arbejdsskader i dag. Det betyder desværre, at det meget høje tal for erstatninger vi ser, kunne have været endnu højere,” siger Maria Melchiorsen.

Udbetalingerne af erstatninger er indrapporteret fra FOAs afdelinger. Ikke alle afdelinger benytter samme system. Det totale beløb er derfor et minimum. Hvis der ønskes tal for de enkelte afdelinger, kan der rettes henvendelse til FOAs presseafdeling.

Forbundssekretær Maria Klingsholm, telefon: 31 79 19 78

Hent billede