FOA: Uansvarlig håndtering af ældreområdet i Gribskov

I stedet for at lære af en dyrekøbt erfaring, fortsætter blandt andre Gribskov Kommune med at drømme om discount-ældrepleje. Ældre og ansatte bliver taberne, hvis ikke kommunerne vågner op og betaler det, en ældrepleje af høj kvalitet koster, mener FOA.

"Det er en kedelig tendens. Vi ser gang på gang kommuner dumpe prisen for levering af ældrepleje. Hver gang øger man risikoen for konkurser og dermed usikkerheden for ansatte i private plejefirmaer og for borgerne, som fra den ene dag til den anden kan stå uden hjælp," siger næstformand i FOA Thomas Enghausen.

Fredag den 14. juni udløber fristen for at byde ind på Gribskov Kommunes udbud af ældreplejen. Indtil videre har ingen private leverandører budt ind.

Kommunen er den seneste i rækken, som forsøger sig med lave priser på privat pleje for at få budgetterne til at hænge sammen. I både Odense og Aarhus har private leverandører enten trukket sig fra kontrakten eller undladt at byde ind, når taksterne og vilkårene er blevet ændret.

"Det bør være et wakeupcall for kommunerne, når private virksomheder siger nej tak til at løse opgaverne. Ældrepleje af en ordentlig kvalitet koster - uanset om det er et privat firma eller kommunens egen ældrepleje, der leverer," siger Thomas Enghausen.

I Gribskov Kommune har man valgt en model, hvor private leverandører skal byde ind på opgaven med at levere personlig pleje til kommunens borgere til en allerede fastsat pris på 85,5 millioner kroner - selvom kommunen har fået Kammeradvokaten til at beregne en pris, som ligger 5-10 millioner kroner over.

Samtidig har kommunen fravalgt at etablere en kommunal hjemmepleje, som både ville kunne sikre borgerne hjælp og give et mere retvisende billede af, hvor meget leveringen af ældrepleje koster.

"Man gambler fra kommunens side med borgernes og de ansattes sikkerhed. Selv hvis en leverandør skulle byde ind på opgaven til den lave pris, ville både borgere og medarbejdere stå uden hjælp og arbejde, hvis leverandøren, som vi har set så mange gange før, må gå konkurs," siger Thomas Enghausen.

Thomas Enghausen, telefon: 30 71 75 97

Hent billede i høj opløsning