Stress på dagsordenen

Mange kan nikke genkendende til, hvordan stress føles indefra; uro i kroppen, hjertebanken, manglende nattesøvn. Overblikket forsvinder, hukommelse og koncentration svigter, og man VED godt, at den er helt gal. Det svære er at få stoppet op og søge hjælp, før krop og psyke tager alvorligt skade. Det svære er at få øje på, hvad det er, der er årsagen til stress. Det er nemlig ikke nødvendigvis sådan, at det ”bare” er fordi, man har travlt.

En meget hyppig årsag til stress-sygemeldinger på FOAs område er de konstante omvæltninger, forandringer som ikke når at være gennemført, før en ny forandring er på vej, og man allerede er bagud på point. Ressourcer der ikke slår til, opgaver der ikke kan løses med den faglighed, der er nødvendig. Overblikket mangler.

Faresignalerne hos én selv er til at få øje på, selv om mange alt for ofte skubber det fra sig og tænker: ”Bare lige en weekend med ro, så går det nok.”
Men er vi dygtige nok til at få øje på signalerne hos lederkolleger og medarbejdere? Ved vi nok om, hvordan vi kan spotte og hvordan vi kan reagere og handle?

Det gennemgående tema i FOAs lederarbejde 2017 handler om stress, og vi er allerede godt i gang.

Lederlandsmødet vælger nyt tværgående lederudvalg her i februar, og de trækker i arbejdstøjet med fem regionale arrangementer, ledermøde på tværs af sektorer og lederlandsmødet.

Vi ser frem til et spændende år og satser på, at vi ved fælles fokus og med bidrag fra eksperter kan komme tættere på at undgå for mange sygemeldinger på grund af stress.

Vh Mona Striib