Ledernes eget arbejdsmiljø

Husk dig selv!

Som leder er du dækket af arbejdsmiljøloven på samme måde som dine medarbejdere. Det betyder, at din arbejdsgiver har ansvaret for, at dit arbejde planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

Sæt fokus på dit eget arbejdsmiljø

Mange ledere glemmer i dagligdagens hektiske miljø at passe på sig selv – og det ligger ofte ikke lige først for. Lederrollen betyder nemlig, at dit psykiske arbejdsmiljø adskiller sig fra dine medarbejderes. Ofte bliver der slet ikke lavet en kortlægning af dit psykiske arbejdsmiljø som en del af arbejdspladsvurderingen eller også bliver der ikke fulgt tilstrækkeligt op på kortlægningen. Det er jo ”kun” dig, som har problemet, og dine medarbejderes behov og dine arbejdsopgaver fylder i hverdagen. Men faktisk er det ikke kun din trivsel og din sundhed, det går ud over. Er du stresset, påvirker det også dine medarbejdere og lederkolleger og i sidste ende har det betydning for borgerne og for kvaliteten af det arbejde, som I udfører på din arbejdsplads.

Sammen løfter man bedre

Der er mange gode grunde til, at du, din arbejdsplads og din ledelse prioriterer dit arbejdsmiljø højt. Det er ikke dit ansvar og din opgave alene! Det er i høj grad en sag for arbejdspladsen og arbejdsmiljøet skal løftes i et samarbejde med din ledelse og dine lederkolleger. 

Ny arbejdsmiljø-side på FOA Leder

På denne nye arbejdsmiljøside på FOA Leder har vi samlet materialer til dig under overskrifterne: Stress og trivsel, Leder APV, Lederrollen, Ledercoaching samt Ledernetværk.

Her kan du læse mere om, hvordan du selv og sammen med dine lederkolleger, dine medarbejdere og din ledelse kan arbejde med at forbedre dit arbejdsmiljø. Du kan også tage en stresstest og kortlægge dit psykiske arbejdsmiljø.

Vi håber, du finder siden brugbar og inspirerende. Og som det vigtigste: At den medvirker til at forbedre dit arbejdsmiljø og din trivsel som leder.