Illustrationen er lavet ved brug af kunstig intelligens
Torsdag den 25.06.2026
Høje temperaturer kræver nye løsninger i hjemmeplejen. I Rødovre Kommune bliver arbejdsopgaverne prioriteret, så der også er tid til pauser og væske.
Af: Anne Guldager
Hvordan sikrer man både et forsvarligt arbejdsmiljø og den nødvendige pleje, når temperaturen sniger sig op over 30 grader?
I Rødovre Kommune har ledelsen indført nogle midlertidige tiltag, der kan gøre det lettere for medarbejderne at komme igennem hedebølgen.
Medarbejderne må blandt andet møde på arbejde i egne shorts og t-shirts, fordi der ikke er tilstrækkeligt med lette uniformer.
Samtidig bliver arbejdsopgaverne prioriteret skarpere.
Det kan for eksempel betyde, at et traditionelt bad erstattes af vask med vådservietter, og at rengøring begrænses til de vigtigste områder hos borgeren, så der bliver tid til svalende pauser.
Tiltaget i Rødovre er et meget fint eksempel på, at det godt kan lade sig gøre at passe på medarbejderne og borgerne samtidig, siger medlem af politisk ledelse i FOA SOSU, Eva D’Artibale.
”Ifølge Arbejdsmiljøloven skal arbejdsgiverne sørge for, at arbejdet til enhver tid kan udføres sundhedsmæssigt forsvarligt. Det kan det ikke, hvis man skal drøne rundt i bagende sol og høje temperaturer uden tid til at drikke ekstra væske eller holde en pause i skyggen”.
”Vi hører alt for ofte fra medlemmer, der fortæller, at den slags hensyn er helt urealistiske. Men nej – det er de ikke, og når Hjemmeplejen i Rødovre kan, bør andre også kunne”, mener hun.
Læs også: "Ældre er særligt udsatte i sommervarmen: Sådan passer du bedst på dem".