Onsdag den 26.11.2025
Mange oplæringsvejledere mangler både uddannelse og tid, og det går ud over elevernes faglige udvikling. FOA SOSU vil nu have ens krav på tværs af landet, så kvaliteten i praktikken ikke bliver tilfældig.
Af: Anne Guldager
Kvaliteten af SOSU-elevernes praktik svinger markant. Nogle steder får eleverne tæt støtte af uddannede vejledere, mens andre møder medarbejdere uden pædagogisk baggrund og næsten ingen tid til oplæringen.
Det skaber utryghed hos eleverne – og store forskelle i, hvor meget de lærer.
I FOA SOSU mener man, at problemet er voksende og kræver fælles nationale krav til både vejlederuddannelse og tid til opgaven.
Når vejledere mangler uddannelse og tid, bliver det svært for eleverne at koble teori og praksis. Det går direkte ud over deres faglige udvikling – og motivationen for at blive i uddannelsen.
”Alt for mange elever bliver usikre og mister modet, fordi de ikke får den støtte og retning, de har brug for. Det er ikke vejlederne, der svigter – det er rammerne,” siger næstformand i FOA SOSU, Camilla Pedersen.
Dårlige praktikoplevelser er i dag en af de største årsager til frafald på SOSU-uddannelserne. Og med udsigt til mangel på op mod 15.000 medarbejdere på ældreområdet, er problemet både akut og alvorligt, tilføjer hun.
”Når eleverne falder fra, mister vi ikke bare kommende kolleger – vi mister også kvalitet i plejen”.
Politisk opbakning
For at sætte fokus på udfordringen har FOA SOSU holdt møde med folketingsmedlem Maria Durhuus (S).
Hun vil nu rejse sagen over for både ældreministeren og undervisningsministeren.
”Det overraskede mig, at der ikke findes overordnede krav til den vejledning, eleverne skal have. Det er nærmest et lotteri for de unge, hvor meget de lærer i praktikken,” siger Maria Durhuus.
Hun peger på, at nogle vejledere står med så mange elever, at de slet ikke har mulighed for at følge dem ordentligt.
”Det kommer til at gå ud over både borgerne og de kolleger, der har brug for, at der kommer dygtige faglærte ud fra skolerne.”
Ifølge hende risikerer eleverne at få et praksischok, hvis de mest bliver brugt som arbejdskraft.
”Så vælger de uddannelsen fra – og der står altså ikke andre i kø for at tage over,” mener Maria Durhuus, der er overbevist om, at både ældreministeren og undervisningsministeren vil tage FOA SOSUs bekymringer alvorligt.
FOA SOSU foreslår: