$name

Støtte til lektierne, jobbet og arbejdsmarkedet

 
Fatoumata Mbakeh fra Gambia er under uddannelse til social- og sundhedshjælper. Hun får hjælp af sin mentor, når det kniber med at forstå lektierne, sproget, jobbet og det danske arbejdsmarked

Af Ulla Nygaard
 
Da Fatoumata Mbakeh var færdig med sprogskolen og havde lært dansk, var hun opsat på at tage en uddannelse, hvor hun kunne arbejde videre med sit nye sprog.

- De foreslog mig på sprogskolen, at det kunne være en uddannelse inden for social- og sundhed. Det lød som en god idé at arbejde med ældre mennesker, for så taler man jo med mennesker. Jeg ville gerne have uddannelse og have mulighed for at udvikle mit danske sprog, så jeg kunne få en plads i samfundet.

Derfor startede jeg på Social- og Sundhedsskolen i Brøndby i november sidste år, fortæller gambianeren, der kom til Danmark i 2003.

På skolen blev hun introduceret til et netværk - en mentor/mentee ordning - som er et tilbud til elever fra andre lande. En mentor er udlært inden for faget og giver støtter. Menteen er den elev, der tager imod støtten under uddannelsen.

- Med det samme sagde jeg ja tak til at være mentee, og skolen matchede mig og en mentor. Det blev Jean Petersen fra Kirsebærhaven i Valby, og hende er jeg rigtig glad for.

Fatoumata Mbakeh mødtes med sin mentor ca. hver anden uge i starten. Nu er de i kontakt næsten dagligt, f.eks. via mail med et spørgsmål. Så kommer der en mail retur med et forslag til, hvornår de kan mødes.
 
Det smitter
- I Gambia er der ikke noget, der hedder ældreomsorg og plejehjem, så det er en helt ny verden for mig. Jeg er slet ikke vant til at pleje gamle og yde intim pleje. Men også her har jeg brugt min mentor til at forklare mig om, hvordan det foregår her i Danmark, fortæller Fatoumata Mbakeh.

Under skoleophold har hun ofte holdt sig tilbage med spørgsmål i klasseundervisningen, for ikke at spørge undervisningen helt i stykker. Hun har gemt sine spørgsmål til sin mentor.

- Det er godt at have en støtte, så man ikke skal forstyrre undervisningen hele tiden, Med en mentor bliver det rigtig, rigtig nemt. Jeg vil sige, at det går rigtig godt for mig Jeg har f.eks. også fået et sommerferiejob på Kirsebærhaven, hvor Jean arbejder. Og der er udsigt til, at jeg kan få job her, når jeg er færdig til november, siger Fatoumata Mbakeh.

Hun fortæller om en dag, hvor hun var kommet til Jean Petersen på jobbet, for at få hjælp til en opgave.

- Jean var der ikke, men så fik jeg hjælp af en af de andre kolleger.
Fatoumata Mbakeh siger videre, at også beboerne på plejehjemmet er ivrige for at være med. De retter hende hellere end gerne, når udtalen ikke er perfekt. Det tager Fatoumata med et stort smil.
 
En god ballast
Fatoumata Mbakeh har været i praktik to steder som del i uddannelsen, i hjemmeplejen i Vejlesøparken i Holte og på Frydenholm plejehjem, ligeledes i Holte.

Hun har følt sig godt taget imod begge steder af både praktikvejleder og kolleger.
- Forestil dig, hvordan det ville være at tage en ny uddannelse på et fremmed sprog.

Det er svært, og det er godt at have en at støtte sig til. Jeg er glad for, at jeg har haft min mentor i hele uddannelsesforløbet, for hun har givet mig en god ballast.

Jeg føler, at jeg er blevet professionel i mit arbejde, og jeg har lært om det danske arbejdsmarked. Og, det er bare så dejligt at blive accepteret, selvom jeg ikke taler flydende dansk, siger den kommende social- og sundhedshjælper.

Tilbage til infoa nr. 6 - 2007