$name

Vi venter ikke på nye medlemmer - vi opsøger dem

 
I Gentofte Kommune kan tillidsrepræsentanterne ikke få armene ned. Der er gang i indmeldelsesblanketterne til fagforeningen.
- Det sker ikke af sig selv, siger Susanne Elmkjær- Larsen, der 1. maj blev kåret til årets tillidsrepræsentant på den store scene i Fælledparken af LO Storkøbenhavn.
 
Af Merete Astrup
 
Hun er glad, hun er rørt, og hun synes også, at hun har fortjent det. Men Susanne Elmkjær - Larsen glemmer ikke at tage sine TR kolleger og ledelsen i Gentofte Kommune med i sin "takketale".

Det handler om medlemshvervning, og spørger man om, det da ikke bare sker automatisk hver dag, så er svaret et bestemt nej.

Ingenting sker bare, der skal arbejdes bevidst. Det kræver tid og energi, mod og åbenhed "og så er det også sjovt." Og det giver medlemmer, mange medlemmer.
infoa fik Susanne lidt for sig selv, ved fagforeningens morgen arrangement 1. maj.
 
Ildsjæl
- Jeg var med i forbundets uddannelse af ildsjæle, og der lærte jeg bare så meget. Jeg er utrolig glad for, at jeg har fået den mulighed.

Og man må sige, at Susanne har omsat sin uddannelse i medlemstilgang. Hun organiserede sammen med sine TR kolleger en strategi der kunne kaldes: "Vi kommer til jer - uanset hvor I er".  

- Vi har besøgt alle arbejdspladser i kommunen, og det har været både spændende og lærerigt. Jeg har opdaget, hvor vigtig synligheden er.

Det betyder rigtig meget, at medlemmerne ser os, og vi mødes jo også i Brugsen en gang imellem.

Med på arbejdspladserne har vi haft FOA plakater, badges og andre materialer samt naturligvis indmeldelsesblanketter. Men det vigtigste har været os selv, siger Susanne.

Pludselig var de dér fra fagforeningen ikke sådan nogle underlige nogen.
Det var mennesker, som kollegerne kunne stille spørgsmål til og få nogle svar fra.

- Og det vi ikke kan svare på, undersøger vi og melder tilbage, siger årets tillidsrepræsentant.
Det var mennesker, der var interesseret i at lytte og debattere. Det var mennesker, der kunne hjælpe, når der var fejl i lønsedlen.

Måske nok noget man kunne læse om, men det er ikke så nærværende, som at mødes.
Arbejdspladsbesøgende har bragt mange gode ting med sig ud over udfyldte indmeldelsesblanketter.
- Dialogen med kollegerne er vigtig. Vi har oplevet, at rigtig mange kolleger, som ikke kunne lide fagforeningen er med os nu, det er fordi vi tager dialogen, fortæller Susanne Elmkjær- Larsen.
 
Åben for alle
Når Susanne skal forklare, hvad det er, de gør anderledes i forhold til før kampagnen, siger hun, at det er mange ting. Men sammenfattende kan man sige om den nye strategi, at Tillidsrepræsentanterne går ud og opsøger i stedet for at sidde og vente på, at nye medlemmer kommer til dem.

- Når vi tjekker lønsedler, tjekker vi for alle på arbejdspladsen. Vi finder mange fejl, men vi kan jo kun arbejde videre med sagen for dem, der er medlemmer af FOA. Men vi har indmeldelsesblanketter med.

Vi afviser ikke kolleger, der ikke er medlemmer.
- Hvor vi tidligere sagde, vi gør kun noget for medlemmerne, siger vi nu, at vi vil netop gerne vil have noget at gøre med dem, der endnu ikke medlemmer. Det er os det skal komme til dem, siger Susanne.

Indmeldelsesblanketten er i første omgang ikke den vigtigste at få udfyldt. Det er dialogen og debatten. Så spørger kollegerne, ifølge Susanne, selv efter en indmeldelsesblanket.
- Hvad kræver at det af dig og dine TR kolleger?

- Vi skal lytte. Og så skal vi være åbne. I stedet for at være afvisende, når kollegerne ikke har udfyldt jobprofilskemaer, så har vi denne gang sat os sammen med dem og spurgt, hvad skal vi forhandle for dig, når vi ikke har din jobprofil.

Vi har oplevet, at det betyder rigtigt meget. Folk opdager, at vi interesserer os for hver enkelt af dem. De er ikke bare et navn.  Den samme opfattelse har de, når vi ringer til dem om søndagen, og det gør vi.

- De bliver ikke sure over at blive forstyrret i søndagsfreden?
- Tværtimod, de føler sig vigtige.
 
Modet til at spørge
Man skal også have modet med sig, mener Susanne Elmkjær - Larsen.
- Man skal turde spørge folk, hvad det er, der gør, at de ikke er medlem af FOA. Omvendt skal vi også kunne tage imod kritikken. Vi skal ikke bare punktere den, som vi nok har haft en tendens til tidligere.

Susanne har, synes hun selv, en meget positiv oplevelse med en muslimsk pige.
- Hun var medlem af Kristelig Fagforening, og jeg spurgte hende, hvordan hun kunne være det som troende muslim.

Det vidste hun ikke, og da jeg forklarede hende om Kristelig Fagforenings grundlag blev hun så glad over at jeg fortalte om dette, og hun blev overflyttet til FOA.

Vi får meget mere ud af at fortælle om baggrunden for organisationer end at afvise, især overfor vores etniske kolleger.

- I tager også med til omsorgssamtaler uanset, hvor medarbejderne er organiseret hvorfor?
- For konkret at vise, hvad FOA kan, og at vi er villige til at hjælpe, og det giver bonus. Vi har aftalt med ledelsen, at vi deltager i alle omsorgssamtaler.

Ledelsen spørger os ligeledes om, vi vil deltage i tjenestesamtaler, selvom det er et ikke medlem. Ledelsen har set fordelen i, at have os med, siger Susanne.

En god ledelse er også en del af forklaringen på, hvordan arbejdet kan komme til fungere.
- Vi har en ledelse, der giver os tid til arbejdet. Og så kan arbejdet kun lade sig gøre, fordi vi har så god en TR gruppe, som vi har. Det betyder rigtig meget, det skal du have med.

Man bliver glad, og når vi er glade så smitter det, siger en stolt tillidsrepræsentant, som i øvrigt allerede er i gang med arbejdspladsbesøg om OK 08.
 
Tilbage til infoa nr. 4 - 2007