$name

Syv skarpe spørgsmål til Hanne Thomsen

Hvordan vil Diakonissestiftelsen få flere elever til social- og sundhedsuddannelserne?

Kan social- og sundhedsskolen på Frederiksberg overleve?

"Ja, selvfølgelig tror jeg på det. Taxameterordningen er en stor udfordring for en lille skole, så vi skal arbejde med dimensionering og samarbejde, men vores elever er tiltrukket af det lille overskuelige skolemiljø."

Vil I nu til at optage elever fra København og f.eks. Gentofte for at få flere studerende?

"Vores her-og-nu-strategi er at fortsætte vores gode samarbejde med Frederiksberg Kommune om praktikpladser i ældre- og hjemmeplejen samt på Frederiksberg Hospital. I bestyrelsen vil vi afdække de nye muligheder, for det kunne da være en god idé at afsøge "markedet" i Gentofte, når nu vi selv har ældrecentret Salem liggende der."

Kan den kristne profil virke blokerende for etniske elever?

"Dem med en tydelig religiøs identitet er trygge ved genkendeligheden. Hvis man selv mener, at religion er vigtig, er man ikke bange for at komme et sted med et kristent værdigrundlag."

Har I været gode nok til at sælge Jer selv som social- og sundhedsskole?

"Det er klart, at vi skal lægge en mere offensiv strategi i bestyrelsen, men foreløbig går vi ikke efter at udvide elevantallet, men opfylde vores dimensionering og fastholde de elever, vi får. Uddannelsen skal være den enkeltes valg og ikke en placering af mangel på bedre. Vi er jo også afhængige af politikernes velsignelse, idet det jo i mange år har været sådan, at det var lettere at få voksenelevløn i Københavns Kommune end på Frederiksberg."

Er der plads til fem social- og sundhedsskoler i Region Hovedstaden?

"Det må tiden vise. 2007 bliver et omstillingsår for alle social- og sundhedsskoler, så jeg kan ikke se længere frem end 2008. Vi har jo ikke som de andre skoler haft en overgangsbestyrelse sidste år, da Diakonissestiftelsen jo i forvejen er en selvejende institution. Så det krævede da lidt is i maven, at beholde vores ansatte på Social- og sundhedsskolen,   når nu lovgivningen om de nye skoler først var endeligt på plads i december."

Kan man forestille sig et navneskift hos Jer?

"Vi har ingen engelske titler undervejs, hvis det er det, du mener. Vi synes jo, at det er positivt, at skolen ligger på Diakonissestiftelsen, men jeg ved godt, at det kan få det religiøse til at fylde meget, selvom det måske ikke har den store betydning i skolens hverdag. Omvendt er det jo også det, der adskiller os fra de andre skoler."

Vil du lægge op til nye samarbejdsformer?

"Det må fagbestyrelsen se på, når den træder sammen første gang den 30. maj."

Tilbage til infoa nr. 4 - 2007