$name

Holder pulsen oppe

Tillidsrepræsentanter i FOA Social- og Sundhedsafdelingen holdt møde før jul om overenskomstforhandlingerne, for at få sidste nyt og få luft til at holde gejsten oppe på arbejdspladserne

Af Ulla Nygaard

- Vi ved ikke præcist, hvor flertallet uden om regeringen står lige nu, sagde formand for FOA Social- og Sundhedsafdelingen, Palle Nielsen, ved tillidsrepræsentanternes møde sidst i november.

Palle Nielsen savnede en klar politisk udmelding om, hvorvidt der kommer fem milliarder kroner ekstra til de offentligt ansatte, før overenskomstforhandlingerne går ind i en afgørende fase.

- Der er stadig et flertal bestående af S, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti for at give yderligere fem milliarder kroner til offentligt ansatte ved overenskomst.

Men hvis der pludseligt stilles ultimative krav til os midt i forhandlingerne, så er det et spørgsmål om det flertal er reelt, sagde Palle Nielsen.

Han opfordrede tillidsrepræsentanterne til at følge nøje med i debatten i medierne og hele tiden underrette deres kolleger på arbejdspladsen om udviklingen.

Vær på forkant
- Der går næppe en dag uden medierne beskæftiger sig med vores fag og forhandlingerne om vores nye overenskomster. Følg med i medierne og tag diskussionen med jeres kolleger på arbejdspladsen. Det forventer vi af jer.

Omvendt kan I forvente at få den tætteste orientering fra os og forbundet. Vi skal ikke miste pusten, sagde Palle Nielsen.

Han henviste til FOA's hjemmeside www.foa.dk som dagligt opdateres med døgnets vigtigste nyheder og kommentarer fra overenskomstfronten. På hjemmesiden kan man tilmelde sig at få nyhedsoversigter via på sms, og man kan tilmelde sig forbundets nyhedsbrev. Der er rigtig gode muligheder for at holde sig orienteret.

- Besøg også arbejdsgivernes hjemmesider, for at få deres argumenter til forhandlingerne. På www.kl.dk og www.danskeregioner.dk kan I finde arbejdsgivernes krav til de nye overenskomster. I bliver godt klædt på af at følge med, sagde Palle Nielsen.

Kurser i januar
Mødet handlede desuden om forberedelse til en evt. konflikt,
- Aldrig tidligere har forbundet været så tidligt ude med forberedelser af en evt. konflikt.

Det starter almindeligvis først, hvis forhandlingerne går i hårknude og vi ikke kan blive enige med vores modpart. Men denne gang er vi tidligt ude.

Palle Nielsen bad tillidsrepræsentanterne være parate til at lade sig indkalde til møder med meget kort varsel. Han varslede ligeledes en kursusrække i januar for tillidsrepræsentanter. Den handler om overenskomsternes fredspligt og om forberedelser til en varslet konflikt.

- Disse værkstedsdage udbydes til jer, der arbejder i kommunerne. For jer, der arbejder i Region Hovedstaden, holdes to dage i marts, hvor det samme indhold gennemgås.

Palle Nielsen gentog en opfordring fra dialogdagene i november:
- Bed os bare om at komme ud på arbejdspladsen. Om I er fem eller 50 er underordnet. Vi kommer gerne fra fagforeningen og drøfter overenskomstsituationen med jer, sagde Palle Nielsen.

Partierne og de fem milliarder
Om det er vælgerbedrag eller bare omhyggelig omgang med samfundets penge, var ikke for alvor til debat blandt tillidsfolk i FOA Social- og Sundhedsafdelingen.

De mødtes netop dagen efter, at Kristian Thulesen Dahl fra Dansk Folkeparti var fremme i medierne med nye betingelser for at komme de lavtlønnede kvindefag i det offentlige til hjælp.

Flertallet uden om regeringen (S, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti), for at give fem milliarder mere ved overenskomstfornyelsen, så ud til at smuldre.

Dansk Folkeparti betingede sig, at der ikke blev strejket i foråret - først herefter, og når forhandlingerne var sluttet i enighed, ville man give fem milliarder til de lavestlønnede offentligt ansatte.

"Vælgerbedrag af største dimensioner" udtalte SF's Villy Søvndal, og den socialdemokratiske arbejdsmarkeds­ordfører Carsten Hansen udtrykte sig ligeså markant i en kommentar.

Palle Nielsen, formand for FOA Social- og Sundhedsforvaltningen, er heller ikke udelt begejstret.
- Hvis Dansk Folkeparti stiller ultimative krav til forhandlingssystemet her midt i forhandlingerne, så udvander de jo deres politiske tilsagn fra i sommer, og så er der tale om vælgerbedrag, siger Palle Nielsen.

Tilbage til infoa nr. 10 - 2007