$name

Danskere men så….

Egentlig skulle denne klumme have handlet om frafald på social- og sundhedsuddannelserne, som i en lederkommentar i JP kaldes Sosu bomben.
Lederen er skrevet før bomberne sprang i Beirut.
Og lederen tager ganske rigtig fat i den katastrofe, der tegner sig i meget nær fremtid, når der ingen kvalificerede uddannede er til at pleje og yde omsorg i ældreplejen.

Af Merete Astrup

Men da jeg skulle til tasterne, var der andre bomber, der sprang, og raketter der blev fyret af i Mellemøsten.

Ikke fordi Sosu bomben bliver mindre væsentlig at beskæftige sig med af den grund, og det er heller ikke mit ærinde at skrive for eller imod bomber i Beirut. Om end jeg ikke skal lægge skjul på, at mine sympatier ligger hos det libanesiske folk, der efter 22 års borgerkrig og nu for tredje gang krigsbombarderes af Israel, og igen må flygte.

Det var Dansk Folkepartis Søren Espersen, der fik mig til at ændre indholdet her i spalterne.
Meget skrald kommer fra den kant, og det parti har åbenbart ingen grænser "for anstændig opførsel" for nu at bruge et meget kendt Pia Kjærsgaard udtryk.

Søren Espersen mener, at den liste over danskere, der bliver evakueret fra det krigsramte Libanon, skal gennemgås for sociale bedragere.

Velkommen til mistillid, siger jeg bare.
Hørte jeg de samme udmeldinger, da danske turister blev evakueret fra Tsunamien!

Danskerne fra Beirut, viste sig at være danskere "med fremmede baggrund", danskere "med indvandrebaggrund" og lignende etikker, (mange af dem tidligere flygtninge og børn af flygtninge fra Libanon), og det var for meget for Dansk Folkeparti. De er jo ikke rigtige danskere forstås.

Det var for meget for Dansk Folkeparti, at "ikke rigtige" danskere nu fik sympati og medfølelse hos os "rigtige danskere", som har set og hørt dem fortælle om deres skæbner på TV. I øvrigt på klingende århusiansk og med dansk statsborgerskab.

Og tænk: Udenrigsministeriet stiller sig til rådighed for at evakuere disse i Dansk Folkepartis opfattelse potentielle sociale bedragere.

Nej, det var ikke mange dage, at disse borgere fik lov at være danskere og fik lov at opleve at være en del af et dansk fællesskab.

DF skal nok huske borgere med indvandrerbaggrund på, at de ikke skal regne med at blive betragtet som alle andre danske borgere, selv ikke når de befinder sig i en nødsituation.
DF skal nok huske os "rigtige danskere" på, at vi ikke skal betragte disse mennesker, som ligeværdige danske borgere.

Undskyld mig - men sådanne holdninger vil hindre en vellykket integration.
Og, undskyld mig endnu engang - lad vær at undre jer over, hvis de mennesker, som hele tiden får at vide, at de ikke er en af os, allierer sig med reaktionære religiøse kræfter.

Tilbage til august 2006