$name

Vi ser også gerne forbedringer i psykiatrien

- Der er ikke noget vi hellere vil end at samarbejde tæt med de pårørende om forbedringer i psykiatrien. Men vi må have debatten løftet.
Udtalelse kommer med tryk på fra Tina Knak, Fællestillidsrepræsentant på Bocentret Sundbygård på Amager.
Amager Bladet har i nogle uger beskæftiget sig med det avisen kalder mystiske dødsfald i psykiatrien, og med adresse til Sundbygård.

Af Merete Astrup

Også Jyllands Posten Købehavn, skriver om overdødelighed og mystiske dødsfald.
 "Dødsfald ryster pårørende" skriver JP København om otte yngre sindslidende, der er døde på et bocenter inden for to år. Bocentret er ifølge artiklen Sundbygård, og flere pårørende udtaler sig om mystiske dødsfald.

Det hele startede i Amager Bladet, hvor formand for SIND i Købehavn Ellinor Palm Petersen, langede ud efter psykiatrien i København for hang til overmedicinering og kritiserede forholdene på Sundbygård.

Artiklen gav nærmest det indtryk, at en række dødsfald nærmest er en konsekvens af forholdene på Bocentret Sundbygård.

"Hjertestop, krampeanfald, selvmord, epilepsi, lungebetændelse og ukendt.
Det er de dødsårsager der er angivet ved ni sindslidende beboere på Bocentret Sundbygård, der siden slutning af 2204 er afgået ved døden.

De ni dødsfald er kun et udpluk af de dødsfald der er sket. Personerne var mellem 20 og 40 år."
Sådan indledte Amager Bladet sin artikel d. 26.juli 2005.

Forkerte tal
Det fik centerchef på Sundbygård Jesper Holbæk til tasterne.
Ud over at han har svært ved at leve med påstandene om at medarbejdere og ledelse på Sundbygård ikke gør deres arbejde ordentligt er tallet ni dødsfald ikke korrekte.

Jesper Holbæk tilbageviser simpelthen tallene på baggrund af en opgørelse.
I perioden fra juli 2004 til dags dato er i alt fem beboere med tilknytning til Sundbygård afgået ved døden. Dette tal omfatter Bocentret Sundbygård, Bostedet Holme og Satellitprojektet.
Dødsfaldene fordeler sig med:

En beboer på Holme, som har plads 70 beboere.
En beboer i Satellitprojektet. 15 selvstændige lejligheder tilknyttet Sundbygård.
Tre beboere på Bocentret Sundbygård, som har plads til 170 beboere.

Af de tre dødsfald på Sundbygård fandt de to sted under beboerens hospitalsindlæggelse,
- Der har således fundet ét dødsfald sted på selve Sundbygård de seneste 12 måneder, skriver Jesper Holbæk.

Ud over disse dødsfald retter de pårørende, der har udtalt sig til JP og skrevet læserbreve i Amager Bladet, en kritik af forholdene for de sindslidende.

Ellinor Palm Pedersen kalder forholdene ubeskrivelige.
Hun er citeret for at de ulykkelige sindslidende pillemisbrugende mennesker er overladt til sig selv.

- Vi bliver nødt til at reagere på sådanne udtalelser. Vi overlader ingen beboere til sig selv, siger Tina Knak, da hun kommer lidt forsinket til telefonen.

- Undskyld, men der er 10 mennesker, der tager i sommerhus i dag, så vi skulle lige have clearet og afklaret tingene. Selvfølgelig tager personalet med de beboere, der ønsker at komme i sommerhus. De får løn for 32 timer, men de står altså til rådighed i døgnets 24 timer, mens de er der, kommer det fra Tina Knak.

Og hvis en beboer vil en uge på ferie i Tyrkiet bliver han altså ikke sendt afsted alene.
Eller som i fredags hvor beboerne holdt fest.

- Personalet får løn til kl. 23.00, men vi blev der altså til kl. et, fordi beboerne ønskede, at feste videre. Det gør ondt på kollegerne at læse om, at de ikke gør noget, og det gør ondt at læse, at beboerne sidder på et uhumsk værelse, siger Tina Knak ikke beklagende, men for at sat sætte tingene på plads.

Samarbejde
Tina Knak bliver også vred, over at læse om de elendige forhold, fordi det bliver sværere at rekruttere personale.

- Hvem har lyst til at arbejde et sted som får ry for at overlade beboerne til sig selv, spørger Tina Knak.

-Sundbygård er faktisk et sted, hvor vi arbejder dynamisk og udviklingsorienteret, men vi medgiver da gerne de pårørendes kritik af de generelle forhold i psykiatrien.

Men når de generelle forhold udmøntes på Sundbygård, så må vi reagere imod, siger Tina Knak.
Hun henviser til kritikken om få små værelser uden toilet, som ikke er unik for Sundbygård.

- Der er da ikke noget vi hellere vil end at forbedre de fysiske rammer for beboerne, men det er jo et politisk spørgsmål.

Vi vil meget gerne have et meget tæt samarbejde med de pårørende om beboerne, men vi må adskille kritikken af de politiske beslutninger og vores arbejde og muligheder.

Vi ser gerne, at vi i fællesskab løfter debatten op på det politiske niveau. Det når alle parter længst med fastslår Tine Knak.

Tilbage til september 2005