$name

Lær din krop gode vaner

Vi lever vores liv foroverbøjet både på arbejde og derhjemme i sofaen, så det gælder om at strække ryg og nakke ud for at undgå smerter. Hver dag.

Af Hanne Bros

Fysioterapeuterne på Enghavevej kan ikke sige det tit nok: Det er gift for ryggen at hænge derhjemme i sofaen foran fjernsynet: Læg dig på maven på gulvet og se tv.

Det er også alfa og omega at sidde ordentlig på en stol - tag gerne en pølle i lænden.
Det var lige to hurtige tips fra SYFO, der er Københavns Kommunes forkortelse for Sygdom og Forebyggelse.

Fra 1. juni i år har SYFO haft rådighed over tre fysioterapeuter, som alle ansatte i kommunens sundhedsforvaltning kan blive henvist til. Det kan både være, hvis du får en pludselig opstået smerte, eller hvis du har et kronisk problem, der generer din bevægelighed. Tilbuddet er gratis, og der er sjældent ventetid.

Det nye er, at også akutte skader kan komme til med det samme. Selvfølgelig henviser SYFO videre, hvis det viser sig, at du skal til scanning, på rygcentret eller lignende.

"Du må gerne komme, selvom du ikke er sygemeldt," fortæller Birte Hansen, "men det er din leder, der bestemmer, om behandlingen kan ske i arbejdstiden eller ej."

Birte Hansen har arbejdet i SYFO siden 1996 og anslår, at en typisk behandling for ryg- eller nakkesmerter vil bestå af 4-6 behandlinger og telefonisk kontakt. 75-80 % af alle henviste har smerter, der stammer fra nakken eller rygsøjlen.

"Når du arbejder i hjemmeplejen, skal du tænke på, at du i mange stillinger bøjer dig frem for at hjælpe på badeværelset, rede op inde i sengen og så videre," forklarer Birte Hansen om årsagen til, at social- og sundhedspersonale skal være så opmærksomme på at holde ryg, lænd og nakke ordentlig på plads.

Hun understreger, at også personale på plejehjemmene er velkomne til at bruge SYFOs tilbud.

"Vi har til opgave at være med til at nedbringe sygefraværet i sundhedsforvaltningen, uanset hvilken arbejdsfunktion, du har, så der er ingen grund til at gå at vente på, at dine smerter bliver uudholdelige, inden du kommer her," lyder opfordringen fra Birte Hansen.

Gode vaner
"Som samfund har vi jo brugt oceaner af resurser på at finde årsager til rygproblemer, og det skyldes jo, at vi lever et foroverbøjet liv både på arbejde og derhjemme," fortsætter hun.

Bagoverbøjninger er derfor noget, hun gerne vil slå til lyd for, at vi alle gør til en god vane - ligesom at børste tænder.

Det er selvfølgelig forskelligt, hvor tit vi skal gøre det. Har du rygsmerter, skal du måske øve dig hver time, mens fire gange daglig vil være nok for dig, der ikke har ondt i ryggen lige nu.

"Jeg ved godt, at det kan være svært at tage sig sammen til at lave bagoverbøjninger, hvis du ikke har smerter.

Men det gør faktisk en forskel at være god ved kroppen, og det kan fjerne træthed og ømhed," siger Birte Hansen, der - selvfølgelig - bliver interviewet på en stol uden ryglæn. I SYFOs fælleskøkken er der kun skamler at sidde på.

SYFO holder til på Enghavevej 82 - ikke særligt  langt fra Enghave station. Telefonnummeret er 3366 5720, og som regel er det muligt at få tid hos fysioterapeuterne mellem 8.30 og 15.30 på hverdage.

Faresignaler på overbelastning
- Træthed i lænd og nakke
- Morgenstivhed
- Stivhed i ryggen, når du har siddet ned