$name

Social Café

Fagforeningen åbner endnu en café. Den nye café er et tilbud til langtidssygemeldte medlemmer.
Caféens er et informativt og et socialt tilbud.

Barselscaféen som til foråret runder sine to år, er en succes, og nu følger fagforeningen op med endnu en café. Caféen åbner dørene første gang onsdag den 8. december. (Se annoncen for tid og sted andet stede i bladet).

Caféen er et tilbud til medlemmer, der allerede er langtidssyge eller ved at deres sygdomsforløb vil bliver af længere varighed.

Tommy Carlsen, sagsbehandler i arbejdsskadesager i fagforeningen, siger:
- Vi ved, at mange bliver isoleret, når de er sygemeldt i lang tid. Vi ved, at kommuner ikke følger op, som de skal på sagerne. I caféen vil vi fortælle om rettigheder og pligter. Vi vil fortælle, at fagforeningen er deres sikkerhedsnet, men at de også selv skal medvirke.

Men vil også fortælle vores sygemeldte medlemmer, at det er vigtigt at de holder sig i gang. Det er f.eks. vigtigt, at de holder kontakten til arbejdspladsen, hvis de kan.

Ud i samfundet
Tommy Carlsen har i sit mangeårige arbejde med arbejdsskadesager set folk gå i stå i forløbet.
- Alt det vores medlemmer selv fortæller deres borgere og patienter, de skal gøre, glemmer de selv.

Selv om man er sygemeldt, er det ikke ensbetydende med at man skal holde sig inden døre, eller sætte sig i en stol og vente på at blive rask. Tværtimod i det omfang man kan skal man ud, siger Tommy Carlsen, og han mener, at myten om at man ikke må gå til frisør eller i supermarkedet når man sygemeldt.  "For tænk hvis man møder chefen eller en kollega".

- Der ud over fortæller vi om, hvilken rolle kommunen har. Vores sygemeldte medlemmer
der er ansat i kommunerne har svært ved at skelne i mellem, hvornår de er borgere i kommunen, og hvornår kommunen er deres arbejdsgivere.

Vi håber med caféen at sige. Vi er her, vi vil gerne være dit sikkerhedsnet, men du skal også være med. Det kræver overskud og energi, og vi håber, at de sygemeldte kan hente noget af i caféen.
Vi håber at caféen kan blive udgangspunkt for nogle sociale netværk.

Hvis du vil tilmelde dig til et arrangement i Social Caféen kan du se under medlemsaktiviteter.