$name

H:S laver kontrakt med privat vikarbureau

Hovedstadens Sygehusfællesskab (H:S) har indgået en to årig kontrakt med vikarbureauet ActivCare. Bureauet skal levere vikarer til seks hospitaler i H:S.
- Det er lettest og billigst for os, siger Jakob Asschenfeldt.
- H:S kunne godt have mere fokus på sine interne vikarbureauer, siger fællestillidsrepræsentant på Bispebjerg Hospital Poul Møller.

Af Merete Astrup

Susanne Norup er en glad kvinde. Hun er administrerende direktør i ActivCare, som fra 1.april 2004 er hovedleverandør af sundhedsfaglige vikarer til seks hospitaler i H:S.

- Vi er meget glade og stolte over, at H:S har valgt ActivCare som vikarbureau for deres seks hospitaler. Vi var det bureau, der kunne matche H:S`s krav til kvalitet og patientpleje på baggrund akkrediteringen.

Det er ikke tilfældigt, for vi vægter selv kvalitet meget højt, siger Susanne Norup.
Om baggrunden fortæller fuldmægtig i H:S, Jakob Asschenfeldt, at man i H:S for et år siden kiggede på, hvordan man kunne få den billigste og bedste vikar ydelse. På det tidspunkt brugte H:S 15 -16 forskellige bureauer.

- Vi syntes, det var lidt vel dyrt. Så vi ville prøve, om vi kunne gøre det billigere. Vi afholdt udbud blandt alle de bureauer, vi brugte, og de kunne vælge at byde på et eller flere hospitaler eller alle seks hospitaler. ActivCare bød på dem alle, og opfyldte de kvalitetsmæssige sikringer, vi har sat op på baggrund af vores akkreditering. Og det letteste og det billigste for os ville være at tage ActivCare.

- Ville det ikke være endnu billigere at bruge jeres interne vikarkorps?
- Vi mener, vi kan få det lidt billigere ved at bruge egne vikarkorps. Dem bruger vi også, vi går først ud i det eksterne bureau, hvis vi ikke kan dække med vore egne, siger Jakob Asschenfeldt.
Han indrømmer, at det allerbedste ville være om man kunne rekruttere sig ud af problemet.

Ikke godt nok
På Bispebjerg Hospital undrer fællestillidsrepræsentant Poul Møller sig over kontrakten med ActivCare. For det første fordi man i H:S ikke har meldt noget ud, før kontrakten er indgået.

- Men allermest fordi vi tidligere har lavet aftaler med H:S om, at vi i højere grad skal bruge de interne vikarkorps. Problemet har jo været igennem tiden, at de interne vikarkorps har været ofre for nedskæringerne, og det er en lang proces at få dem genetableret.

Man kunne være nået meget længere, hvis H:S helhjertet havde satset på de interne vikarkorps. Det har man ikke gjort. Man har lavet et projekt i Bredgade, og herefter lagt det ud til de enkelte hospitaler uden styring, siger Poul Møller.

På Bispebjerg Hospital har det interne vikarkorps fungeret godt i lang tid. Man kan selvfølgelig altid diskutere om, det er stort nok til at dække behovene.

Men i den anden ende af skalaen findes Rigshospitalet, hvor der ikke er sket noget på den interne vikarfront.

Poul Møller mener heller ikke at de muligheder, der ligger i aftalerne fra OK 2002, om frivilligt merarbejde bliver udnyttet.

Den giver mulighed for at aftale med det fastansatte personale, at de i en periode tager noget ekstra arbejde og får en højere betaling.

- Den mulighed har vi påpeget mange gange, men den bliver ikke brugt. Det er vi vrede over.

- Men hvis personalet er presset i forvejen, er det så ikke vanskeligt at de skal gå ind og vikardække andre steder ?
- Det er jo ikke noget, der skal stå på i længere periode. Men vi har faktisk situationer, hvor vi kan se, at en afdeling vil være i vanskeligheder, de næste tre måneder.

Det kan være fordi de har flere langtidssyge eller mange opsigelser på en gang, men det er en situation der er tidsbegrænset, og afdelingen vil kunne komme op at stå og klare presset, hvis den fik hjælp. Det kan man da planlægge, i stedet for at give folk uventet dobbeltvagter, eller tage eksterne vikarer, siger Poul Møller.

Han kan også fortælle, at kollegerne på hospitalerne stadig undrer sig over, hvorfor man ikke fokuserer mere på det fastansatte personale og deres vilkår.

- De forstår ikke, hvorfor man ikke ansætter personale for de penge, der bruges til vikarer.
Samme bekymring har Vibeke Westh, næstformand i det Det Centrale Samarbejdsudvalg
- Vi fra medarbejderside havde helst været foruden den kontrakt med ActivCare. Men den er et udtryk for, at H:S ville prøve at gøre tingene lidt billigere, og det kan vi dårligt gå imod.

Men vi synes ikke, at det er i orden, og det er ærgerligt, at H:S ikke hellere vil bruge pengene på de interne vikarkorps. Fokus er alt for lidt på dem, og på forbedringer i normeringerne i det hele taget. Det er ønsket fra vores side.

Flere vikarer
I april nummeret i FOA Bladet samt i dagspressen søgte ActivCare sygehjælpere, social- og sundhedsassistenter og plejere indenfor alle specialer til opgaver i H:S.

- I har søgt personale til denne opgave, hvorfor?
- Det er en stor opgave, som vi ikke kan dække ind med mindre, vi får nogle flere vikarer tilknyttet. Vi har allerede fået mange nye vikarer. Først og fremmest får vi vikarer fra andre vikarbureauer. Det er personale, der vil være sikre på, at de får vikariater i H:S. Lige i øjeblikket er det især FOA´s grupper, der melder sig, fortæller Susanne Norup.

Selv om kontrakten er indgået med virkning fra 1. april, og bureauet først søgte efter personale i begyndelse af april, er Susanne Norup ikke nevøs for, at hun ikke kan levere varen til H:S.
I H:S glæder man også over kontrakten, og ser ingen problemer i at give ét bureau retten til at betjene H:S.

Københavns Kommune bruger andre vikarbureauer og Københavns Amt bruger andre bureauer, så der vil stadig være flere bureauer.