$name

Hjemmeside giver flere ansøgere 

Plejehjemmet Holmegårdsparken gik på nettet i april sidste år, blandt andet fordi det var svært at skaffe kvalificeret personale. Muligheden for at søge job direkte over hjemmesiden har både givet flere ansøgere og sparet penge til traditionelle annoncer på papir.
 
 
Af Hanne Bros
 
Chefsygeplejerske Connie Engelund, der foretager den første grovsortering af ansøgerne, kan fortælle om god respons på stillingsannoncerne, der bliver slået op på Holmegårdsparkens egen hjemmeside.

- Jeg har netop fået 30 ansøgninger til en stilling, vi slog op. Generelt er de fleste ansøgere seriøse nok, selv om vi da også nogle gange får nogle fra unge, der har siddet og surfet på nettet om natten, fortæller Connie Engelund.

Elektroniske ansøgninger sparer tid, og alle får pænt et svar på e-mail, inden nogle af ansøgerne udvælges til samtale. Connie Engelunds eneste anke til dato er, at jobsøgning på nettet tiltrækker langt flere ufaglærte end ansøgere med en uddannelse:

- Som så mange andre steder i social- og sundhedssektoren mangler vi stadig ansøgninger fra de lidt ældre erfarne FOA-medlemmer.
 
Sparer penge på annoncer
Plejehjemmet i Charlottenlund har ikke opgivet traditionel annoncering, men kombinerer i dag de to ting - især med jævnlige annoncer i gratisaviserne Urban og Metro. Her bliver der naturligvis også henvist til hjemmesiden.

Holmegårdsparken kan endnu ikke sætte tal på besparelsen på papirannoncerne - men måske løber besparelsen op i 100.000 kroner.

Kirsten Olsen er webmaster på Holmegårdsparkens hjemmeside. Hun er også natsygeplejerske og arbejder fra 23-07 hver anden uge, så arbejdet med at vedligeholde plejehjemmets hjemmeside foregår derhjemme foran hendes egen computer. Hun tipper selv på, at hun bruger 1-2 timer om ugen på at holde siden aktuel og brugbar.

- Alle kan i princippet lave en hjemmeside, men hvis der ikke er nogen, der besøger den, er det jo spild af tid, siger hun kategorisk.

Hun er tydeligvis stolt af, at Holmegårdsparken er det første plejehjem, der dukker op, hvis du søger på "plejehjem" i gængse søgemaskiner på internettet. Det er medvirkende til hjemmesidens høje besøgstal.

Kirsten Olsen sørger blandt andet for at samarbejde med jobsøgningssider på nettet, sådan at deres søgerobotter automatisk scanner Holmegårdsparkens hjemmeside for stillingsannoncer hver dag. På den måde kan jobsøgende, der i virkeligheden sidder og kigger på en helt anden side på internettet, opdage stillingerne på plejehjemmet og blive guidet direkte hen til et elektronisk ansøgningsskema.

- Det betyder, at alle kan sidde på et bibliotek og søge en stilling direkte hos os, uden selv at eje et mailprogram.
 
Vikarkontoen svulmede
Ideen til at gå i gang med at opbygge en hjemmeside opstod i et PR-udvalg, som den selvejende institution havde nedsat med både ledere og personale.

Der blev brugt alt for mange penge på vikarkontoen, så budgettet blev overskredet flere år i træk.

Det fik Gentofte Kommune til at trække i nødbremsen og kræve besparelser. Ergo skulle der gøres noget ved problemerne med ubesatte stillinger - og her blev den elektroniske jobsøgning en af mulighederne.

Hjemmesiden indeholder også andre faciliteter, såsom målsætning for plejen, dagcentrets aktivitetstilbud, køkkenets menuplaner for borgerne i Ordrup, ansættelsesvilkår for personalet og muligheden for at sende e-mails direkte til den enkelte afdeling.

Pårørende kan tage en billedrundtur på hjemmesiden og læse om plejehjemmets historie.

Kirsten Olsen, der er selvlært computer-entusiast, meldte sig frivilligt til at opbygge hjemmesiden.
- Jeg har betragtet hjemmesiden som en form for eksamensopgave for mig selv.

Jeg kan lide at sidde og lege med programmer og samle information, forklarer Kirsten Olsen, der nærmest kom på internettet for små ti år siden ved en tilfældighed.

I anledning af dagens interview har hun trukket nogle data ud for at dokumentere, at hjemmesiden vitterligt bliver brugt: I gennemsnit kiggede 69 dagligt på stillingsannoncerne i august måned - i juli var det 65 om dagen. En fjerdedel af sidens besøgende vender tilbage til hjemmesiden senere.
 
En billig løsning
Udover et personligt tillæg til webmasteren, er det billigt for Holmegårdsparken at drive hjemmesiden.

Hvert år skal man bruge 60 kroner plus moms for at beholde domænenavnet, og så skal der bruges mindst 150 kroner plus moms hver måned til et såkaldt webhotel. Det er et firma, der ejer serverne, hvor trafikken går igennem. Kirsten Olsen har valgt et webhotel, hun selv har brugt gennem en årrække til sine private hjemmesider om hunde.

Webhotellet sørger for eksempel for at beskytte hjemmesiden mod virus, laver daglig backup så oplysningerne ikke går tabt og fører en såkaldt logfil, så kunden kan lave udførlige statistikker over besøgstal og de besøgendes færden rundt på siden.

Skulle Holmegårdsparken købe sig til en hjemmeside hos et professionelt firma ude i byen, kunne opstarten nemt koste 25.000 kroner og derefter 3.000 kroner pr. måned for at vedligeholde siden.
-Holmegårdsparkens hjemmeside ser ikke fancy ud, men den virker, siger Kirsten Olsen med eftertryk.

 - Jeg er måske nok håbløs gammeldags, hvad angår design og virkemidler på siden, men jeg kan da fremvise resultater. Jeg har lagt vægt på, at hjemmesiden er simpel uden tekniske finesser, der vil udelukke nogen fra at åbne siden hjemme fra deres egen computer på under 20 sekunder. Hvis folk ikke finder, det de leder efter, med det samme, er de allerede hoppet videre."