$name

Med fokus på praktikken

Ingredienserne til en rigtig festlig reception var hældt i Store Praktikdag.
Vin og receptionsbuffet, taler og musik, og for første gang i historien blev et praktiksted kåret som årets bedste. Og prisen blev overrakt af en socialminister

Af Merete Astrup

Der er linet op i mødesalen på Godthåbsvej 15. Caféborde med duge og lys, buffet med drikkevarer. En god portion spænding og en anelse nervøsitet ligger i luften. Ikke mindst hos elevforeningens bestyrelsesmedlemmer.

Det er første gang, der holdes Store Praktikdag i fagforeningen, og det eneste, der mangler i dette flotte arrangement, denne eftermiddag, er nogle flere elever og praktikvejledere. Det er jo trods alt dem, det hele drejer sig om.

Det vender vi tilbage til, men det tager ikke glæden og spændingen fra dem, der er mødt op til Store Praktikdag.

Lidt højtidelighed er der over det hele, og mens gæsterne finder sig til rette og får lidt på tallerkenerne varmer bandet New 66 op. Selvom det er et absolut danseband, så er der ikke meget spræl over de fremmødte. Nuvel klokken er heller ikke mere end godt 14.30.

En halv times tid senere dukker socialminister Henriette Kjær (K) op, og så står der prisuddeling på programmet.

Nomineret er:
17 praktiksteder er nomineret af deres elever til at kæmpe om årets pris.
- Det har været en fornøjelse at læse begrundelserne, siger Lis Nielsen, elevforeningen.

Nogle elever har beskrevet deres praktiksted i poetiske breve, andre har skrevet eventyr.
Fælles for alle indstillingerne er en utrolig kærlighed til personalegrupperne, for det kvalitative arbejde de udøver over for patient- og beboere, og ikke mindst overfor eleverne.

Gennemgående hedder det, at "her får man lov til at være elev." "Man bliver inddraget som menneske og ikke bare som en elev på gennemtræk".

Gennemgående er også den velkomst eleverne har fået på deres praktiksted. Velkomstbreve, introduktionsmøde, evalueringer og "retten til at stille dumme spørgsmål".

- De indstillinger, vi har fået, viser, at der er noget godt derude. Det er vigtigt for os alle sammen, at vi går ud med gode holdninger og giver god pleje, derfor har vi kigget på disse sider. Vi tror på, at der kommer endnu flere gode praktiksteder, når vi på denne måde sætter fokus på, siger Lis.

Socialministeren siger også i sin lille speak, at det er godt at sætte fokus på de gode historier.
- Det er godt at sætte fokus på de medarbejdere, der sørger for plejen, og det er godt at fremhæve de arbejdspladser, der gør en forskel. Som socialminister har jeg gjort mit til at sætte fokus på de svage grupper.

Men penge er ikke nok.  Hjertet skal sidde på det rette sted hos den enkelte medarbejder.

Og som ved en hver anden prisuddeling, starter hun med at åbne kuverten til 3. pladsen.
Dernæst andenpladsen og vinderen er.....

I løbet af eftermiddagen er der dukket lidt flere elever op og lidt flere praktiksteder.
- Og der er stadig mad og drikke, siger Anne- Lise Nielsen, faglig sekretær, og takker af på den højtidelige del med håb om, at der kommer endnu flere til næste år.

Latterdame Hanne overtager scenen, og så bliver der grinet.

Og da New 66 spiller op igen, er der lidt mere spræl i dansebenene.
Efterfølgende siger faglig sekretær Anne-Lise Nielsen, at det selvfølgelig er ærgerligt, at der ikke har været flere til arrangementet.

- Men al begyndelse er svær. Der er nogle ting, vi ikke har været opmærksom på, som f.eks. tidspunktet, og vi ved også, at der har været problemer med at nå alle eleverne med vores breve. De erfaringer har vi med til næste år, og så handler det om, at en begivenhed skal blive kendt, og det bliver den nu, så vi glæder os til næste år.

Faktaboks:
Vinderen blev: