Marts 2003

Lederen
"Fælles ansvar" Sundhedsforvaltningen i Københavns Kommune er blevet organiseret på en ny måde. En koncernstruktur som betyder, at driftsopgaver og udviklingsopgaver bliver skilt ad. Strukturen vil sikre en klar deling mellem bestillerfunktion og udførerfunktion.

Vi gør hvad vi kan
Sundhedsborgmester Inger Marie Bruun-Vierø (Rad.) er ikke enig med Slottets personale i, at hun gør for lidt for at få flyttet beboeren og hans pårørende, der nu i 1 ½ år har været et problem på plejehjemmet.
- Vi kan kun flytte en beboer, hvis vi har et andet tilbud siger Sundhedsborgmesteren

Urimeligt arbejdsmiljø på Slottet
En uvildig undersøgelse på Slottet i De Gamles By er netop blevet iværksat. Det har personalet det fint med, men de føler sig presset af, at beboeren eller rettede hans pårørende fortsat færdes på plejehjemmet.

Får lov at være elever
Fem års gode erfaringer fra tiden som Bydel kommer eleverne til gode, når de skal i praktik i Valby som social- og sundhedshjælpere eller -assistenter.
- Vi får lov til at være elever uden at blive brugt som billig arbejdskraft, mener Mikhael Andrew Hansen.

Plejehjemssagaen fra Søllerød
Som landets første kommune udliciterede Søllerød i 1999 et plejehjem. Under stor opstandelse. Godt tre år senere plantede det nordsjællandske smørhul sig atter i orkanens øje, da borgmester Erik Fabrin (V) smed privatvirksomheden Care Partner på porten. Og her ender historien om Frydenholm ikke. Kampen om bedre pleje for pengene fortsætter.

Personale på karruseltur
Personalet frygtede ISS, men deres skepsis blev gjort til skamme. Nu hvor de er tilbage i den kommunale fold, frygter de ny rod med lønnen og større arbejdspres. Men det behøver de ikke, mener borgmesteren, der håber at indgå en kontrakt med medarbejderne, som ligner aftalen med ISS.

Kvindeliv på Østervang
Kvinde til kvinde.
En gruppe ældre indvandrerkvinder besøger en gruppe ældre danske kvinder i aktivitetscentret på Plejecenteret Østervang. Under overskriften "Ældre og indvandrere" spiller de hovedrollerne i et projekt, som to social- og sundhedsassistenter er ankermænd på.

A-kassen på turné
Tillidsrepræsentanterne på Bispebjerg Hospital og Rigshospitalet havde nogle spørgsmål til a-kassen. I stedet for at ringe inviterede de a-kassen til møde på Rigshospitalet.
- Det er en rigtig god idé, siger Christian S. Christensen og Marianne Dransfeldt, som mødte tillidsrepræsentanterne

En faglig indsprøjtning
Netværksgrupper og foreninger begynder at se dagens indenfor FOA´s forskellige fagområder. Den ældste af dem er netværksforeningen SOS-K. 6 år fylder størrelsen i år, og den har aldrig haft det bedre.
- Vi er efterhånden blevet anerkendt, og vores kolleger bruger flittigt vores faglige arrangementer, siger formand Kirsten Maak.