April 2003

Lederen
Nye arbejdstidsaftaler
Alle medlemmer er omfattet af en ny arbejdstidsaftale, der er trådt i kraft her den 1. april. De fleste arbejdsgivere har først fået aftalen indenfor den sidste måned. Det betyder, at vi ikke har haft tid til at drøfte den med arbejdsgiverne og få lavet de nødvendige aftaler fra starten. Jeg har da også hørt, at mange er skeptiske og kritiske. Med lidt mere tid, så kunne aftalerne have fået en meget bedre start.

Bred politisk aftale om arbejdsskader
Endelig ser det ud til at en arbejdsskade betragtes som en arbejdsskade. Fredag d. 14. marts blev det indgået en bred politisk aftale, som opfylder kravet om, at ulykkesbegrebet skrives ind i loven. Det indebærer, at flere arbejdsskader vil blive anerkendt som arbejdsskader.

For lidt penge og for meget jantelov
Ny løn-systemet skaber splid på arbejdspladsen, og løn er blevet noget hemmelighedskræmmeri.
- Hovedproblemet er, at lønsummen er alt for lille, men vores ledere har også en andel i problemet, mener social- og sundhedsassistent Heidi Eliasen.

Ny Løn er ikke for basis
Jo højere man er i hierarkiet, jo nemmere har man ved at profilere sig, og dét er der ny løn i.
Den er derimod ikke tilegnet de mange medarbejdere i basisgrupperne.
Sådan lyder vurderingen fra en leder og visitator i Gladsaxe Kommune.

Når kollegaen bliver leder
En god kollega i gruppen bliver udnævnt til gruppeleder, og kort efter er hun upopulær i den samme gruppe, fordi hun "forandrer" sig.
- At blive leder er et rolleskift, og en leder kan ikke både være veninde og leder, sådan siger Anders Lauesen, som er organisationspsykolog.

Spil lønspillet og vind - ny håndbog for kvinder
Kvinder kan godt forhandle løn. De tror bare, det er noget helt nyt, de skal lære fra bunden, siger forfatteren til bogen "Lønforhandling for kvinder" Solveig Schmidt.

Hun var verdensmester i undskyldninger
Marie Pedersen er ordblind, men det er først i en sen alder, hun har opdaget, hvor meget hun egentlig er gået glip af i livet. Nemlig da hun for tre år siden startede på fagforeningens kursus for ordblinde og læsesvage.
Inden da undskyldte hun sig med, at hun havde glemt sine briller, eller at lyset faldt dårligt.