$name

Plejepersonale lider under dårligt image

De elsker på en måde deres arbejde, og alligevel forlader hver tredje deres job.  Ni ud ti medarbejdere indenfor social- og sundhedssektoren er tilfredse, men de er trætte af, at de skal forsvare deres fag udadtil.

Af Merete Astrup

Det bliver svært at holde på medarbejderne inden for social- og sundhedsområdet. Det er en gammel nyhed, men en nylig undersøgelse fra FOA viser, at de ansatte i virkeligheden  elsker at pleje syge og gamle.

De er i høj grad tilfredse med, at de har den opgave og det ansvar for andre mennesker, deres job indebærer. De synes faktisk også, at de har et varieret job, et selvstændigt job, og de tager ansvaret dybt alvorligt.

Alligevel ser især de unge medarbejdere ikke sig selv i jobbet om nogle år, og det er først og fremmest, fordi de er trætte af, at skulle forsvare deres fag over for familie og venner.
FOAs undersøgelse er udført blandt 2.100 uddannede og elever.

Fire ud af fem medarbejdere giver medierne skylden for social- og sundhedssektoren dårlige image. Men samtidig erkender over halvdelen af dem, at de genkender dele af pressens kritik fra deres dagligdag.
Problemet er, siger de, at de kommer til at forsvare den reelle kritik udadtil, fordi de konstant føler, at de skal forsvare det fag, de i virkeligheden holder af, over for omgivelserne.

Dobbelt  rolle
Det er stress, med for lidt tid til klienterne i ældreområdet, en for ringe løn i forhold til det ansvar de har, der sætter dem i den dobbeltrolle, at de på den ene side har nogle problemer, og på den anden sige forsvarer eller lader som om, at alt er godt for at forsvare faget og området.

Det er især de unge mellem 22 og 30 år, der overvejer at forlade den udskældte branche, og det bekymrer ikke bare i FOA, men også i kommunerne.

Lisa Dahl Christensen, forbundssekretær i FOA, siger i anledning af undersøgelsen:
- Politikerne har et stort ansvar for, at vi alt for ofte kritiseres ud fra en enkelt misser.
Det er også et hip til medierne, mener hun, når undersøgelsen viser, at det er det dårlige image, der får elever og ansatte til at overveje at forlade området.

- Pressens negative omtale er helt ude af proportion. Alle brugerundersøgelser på ældreområdet viser, at langt over 90 % af de ældre er tilfredse med den service de får. De ansatte har ikke noget at skamme sig over.

Det samme kan man ikke sige om pressen, siger Lisa Dahl Christensen.
Næstformanden i Kommunernes Landsforening Erik Fabrin (V), siger ifølge dagbladet Politiken, at man skal tænke på, hvad man gør ved denne gruppes selvværd. Han lover dog hverken flere hænder eller højere løn til plejen, selv om regeringen i den netop indgået finansaftale har afsat penge til ældreplejen.