Februar 2002

Lederen
Året 2002 byder på flere faglige udfordringer - overenskomstforhandlingerne,
de nye social- og Sundhedsuddannelser, herunder opskoling og arbejdskraft-
mangel for at nævne nogle af de vigtigste.

Deltid på lov
Lovgivning om deltid, sætter overenskomstens bestemmelser om samme ud af kraft. Det ligger i beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksens, (V) forslag om deltid, som i øjeblikket er til høring.
Vores problem, er at der på vores arbejdspladser ikke er fuldtidsstillinger nok, siger formand for FOA, Social- og sundhedsafdelingen, Palle Nielsen.

Det er Marianne, der bestemmer
Marianne Larsen er social- og sundhedsassistent og siden september sidste år har hun været daglig leder på medicinsk afsnit 224 på Hvidovre Hospital.
Hun har det daglige ansvar for 20 fuldtidsstillinger og 22 patientsenge for færdigbehandlede patienter. Nytænkningen giver resultater og tilfredshed blandt både patienter og personale.

Sunde råd til ministeren
Nyt udvalg skal finde metoder der kan forkort ventetiden til behandling på sygehusene, og udvalget skal finde modellen til at fordele 1,5 milliarder kroner til behandling.

OK 2002 Vi forventer penge og respekt
Overenskomstforhandlingerne er i gang. Parterne, de kommunale- og amtslige arbejdsgivere og KTO, er måske endda tæt på et forlig, når du sidder med dette blad i hånden. Den 11. januar indgik KTO og arbejdsgiverne et delforlig, og den 25. januar var afsat til de næste forhandlinger.

Social- og sundhedshjælpere har de hårdeste jobs
Stress, hårdt slid og manglende indflydelse på jobsituationen, sætter social- og sundhedshjælperne og hjemmehjælperne øverst på den tvivlsomme hitliste, der hedder nedslidning og sygdom på grund af arbejdet, viser ny videnskabelig undersøgelse. Pauser og et mindre hektisk arbejdstempo kan rette op på det.

Det stærke hold må videre
Den første fredag i det nye år, stod et hold glade nyudklækkede social- og sundhedsassistenter i mødelokale 106, på skolen i Fensmarksgade. De er et særligt kuld. Da de startede for et år siden, havde de lukket og slukket seks plejehjem i Københavns Kommune. Nu suser de videre til nye opgaver, sammen eller hver for sig.

Timeout for BST udbygning
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) besluttede den 18. december 2001, at stoppe den planlagte udbygning af Bedriftssundhedstjenesten (BST).
Planerne for udbygningen har ligget klar længe, og fra 1. januar 2002 skulle blandt andet dele af social- og sundhedsområdet være tilsluttet BST.

Vi skal altid række fingeren i vejret
Mangel på sygeplejersker fyldte endnu en gang mediebilledet, i løbet af januar måned. Denne gang i anledning af regeringens tiltag, for at formindske ventelister til sygehusene.
I Københavns Amt har amtsrådet netop givet grønt lys, for et projekt om opgaveglidning, som fagforeningerne i sygehuspersonalet står bag. Projektets formål er mere tilfredse medarbejdere, samt at tilrettelægge og effektivisere arbejdsgange. Derfor irriterer det fællestillidsrepræsentant Susanne Grønsund, at al fokus er på sygeplejerskerne.