Leder: Opskrift på flere sosu'er

Leder fra medlemsbladet FOA SOSU 1 2018.
Af formand Mari-Ann Petersen

Kommunerne mangler allerede nu både social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter, og manglen bliver katastrofal indenfor få år, hvis der ikke uddannes langt flere.

På landsplan vil op mod en tredjedel af os gå pension i løbet af de næste 10 år. Samtidig stiger antallet af plejekrævende ældre, og der er derfor behov for, at mindst 10.000 om året de næste 10 år uddanner sig inden for social- og sundhedsområdet.

Men lige nu bliver der kun optaget lidt over halvt så mange, og det er svært at tiltrække flere elever. På bare 1 år – fra 2014 til 2015 – er optaget på uddannelserne faldet med 22 procent.

Så hvad gør vi? Arbejdsgivernes opskrift dur i hvert fald ikke. De kommunale arbejdsgivere har ikke fremmet lysten til at uddanne sig til sosu-området og heller ikke lysten til eller mulighederne for at blive ved med at arbejde inden for området. Hverken løn, arbejdsforhold, arbejdsmiljø eller faglig udvikling er i orden. Det er erhvervsfaglige uddannelser, og der skal være plads til at bruge fagligheden.

Men hvis arbejdsgiverne pudser brillerne og følger nedenstående opskrift nøje – uden at udelade nogen af ingredienserne – kan både uddannelserne og arbejdsforholdene blive attraktive.

Opskrift på flere sosu’er:

• Anerkend fagligheden
  • Tilsæt rigelige penge til bedre normeringer
  • Bland grundigt med godt arbejdsmiljø
  • Tilfør FuldtidJaTak
  • Giv et ordentligt drys gode efteruddannelsesmuligheder
  • Rør voksenelevløn fra 21 år i gryden
  • Skru op for elevlønnen – og undlad SU
  • Lad simre under kyndig vejledning af praktikvejledere med ordentlige vilkår
  • Smag til med højere løn.

- og resultatet er perfekt.