FOA SOSU nr. 1, 2024

Denne udgave af medlemsbladet er på grund af fejl i produktionen ikke udkommet i en trykt version.

De øvrige udgivelser i 2024 vil blive trykt og husstandsomdelt som hidtil.

FOA SOSU nr. 1 2024

Læs hele bladet (e-pages/pdf)

Hvad er det med alt det strikketøj? Formand Tina Græsteds leder

Nu er jeg her for sjov Anne-Mette Egvang forlod sit arbejde for at gå på efterløn. Efter tre år er hun tilbage igen.

Som at komme hjem igen Femten år efter Henriette forlod sit arbejde og sit fag som social- og sundhedshjælper, er hun tilbage igen. Denne gang som elev på assistentuddannelsen.

Hvad er det, de kan i Vallensbæk? Sygefraværet dykker, udfordringerne med at skaffe personale er mindre end i resten af landet, og andelen af ufaglærte er meget lav. FOA SOSU er taget til Vallensbæk på jagt efter en forklaring.

Det (u)rummelige arbejdsmarked Manglen på faglært personale står i skærende kontrast til et rekordstort antal opsigelsessager. Også eleverne er ramt.

Gid jeg bare kunne være en robot på arbejdet - eller? Arbejdsmiljøkonsulentens klumme

Samarbejde med pårørende På Egebjerg Plejehjem i Gentofte oplever personalet, at de ved at have fokus på, hvordan de pårørende har det, får opbygget en tryg og tillidsfuld relation.

Fra social- og sundhedshjælper til -assistent med fuld løn Fem social- og sundhedshjælpere i Københavns Kommunes Socialforvaltning har for en tid forladt deres arbejdsplads og taget plads på skolebænken på SOSU H for at blive social- og sundhedsassistenter. De fem beholder deres almindelige løn under uddannelsen.

Nød presser kommunerne, så flere får voksenelevløn Af FOA SOSUs 18 kommuner er der nu 8, der ansætter alle elever over 25 år på voksenelevløn, uanset om eleverne har tidligere erfaring fra området.